Gereden: Hyundai i10

Hyundai i10
Hyundai probeert het A-segment terug te pakken met een kakelverse i10. Gaat ze dat lukken? Wij rijden de i10 vandaag op Sardinië.

Kia doet goede zaken met de Picanto en dat is vervelend voor Hyundai, want wie een Picanto koopt, hoeft voorlopig geen i10 meer. De facelift van twee jaar geleden kon daar onvoldoende aan veranderen, maar nu is hier de gloednieuwe i10 die, anders dan je wellicht zou verwachten, niet een Picanto in een ander jasje is. Hyundai claimt een volledig nieuw onderstel, waarbij de positionering van de veerpoten en versnellingsbak meer binnenruimte mogelijk maken. Waar de vorige i10 nog echt zo'n typisch Aziatisch koekblik was (praktisch, maar saai) heeft Hyundai bij de opvolger echt zijn best gedaan er iets moois van te maken. En dat is ze gelukt.

Je verwacht misschien dezelfde techniek als de Kia Picanto, maar dat is te kort door de bocht. De i10 is volledig nieuw ontwikkeld en, toegegeven, de auto voelt verrassend volwassen aan. Het onderstel is behoorlijk comfortabel, maar de besturing is opvallend communicatief voor een Koreaan. En wat vooral opvalt, is het interieur. Neem wel de i-Motion, maar dan krijg je een opvallend leuk en speels dashboard met naar keuze oranje of blauwe panelen, met voor deze klasse erg goede materialen en afwerking. De ruim onder de tien mille liggende instapprijs is helaas voorbij, maar daar staat wel een veel rijkere uitrusting tegenover. De i-Drive kost E 9.995, maar Hyundai verwacht negentig procent als i-Motion te verkopen. Die kost precies een mille meer, maar dan heb je automatische klimaatregeling, muziek en het gekleurde interieur.

In ons land is de 1.2 viercilinder fiscaal al geaborteerd, dus we krijgen alleen de 1.0 driepitter. Hier op de bergachtige wegen van Sardinië moet je dan flink poken, maar in ons vlakke land voorzien we daarmee minder problemen. De i10 is vooral een ruime, praktische auto die er vanaf nu ook nog eens leuk uitziet. Helaas is de keuze in motoren en koetsen (geen driedeurs) wat beperkter dan bij dochter Kia, maar verder verwachten we voor de Hyundai i10, die vanaf 28 oktober bij de dealers staat, een glansrijke carrière.

De volledige rij-impressie van de Hyundai i10 staat in AutoWeek 43, die woensdag 23 oktober verschijnt. Later deze week op deze site ook hetr videoverslag van onze bevindingen.

Video

PRIVATE LEASE Hyundai i10

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.