Gereden: Honda Civic

Honda Civic
Honda CivicHonda CivicHonda CivicHonda CivicHonda Civic
Honda heeft de negende generatie van de Civic klaar staan. Vandaag maakten we de eerste kilometers met de nieuwe compacte middenklasser in Zuid-Spanje.

Het scherpe randje is er een beetje af bij de Civic. De kenmerkende 'dichte' neus en frivole designdetails zoals driehoekige uitlaatpijpjes hebben plaats gemaakt voor een wat meer alledaagse auto, die desalniettemin nog steeds duidelijk als Civic te herkennen is. Maar niet alleen wat betreft z'n design is Honda's compacte middenklasser iets van zijn wilde haren kwijt, want tijdens de eerste testkilometers tijdens de introductie blijkt dat de Civic een stuk comfortabeler is dan zijn voorganger.

Dat was al geen plankhard geveerde auto, maar z'n opvolger pakt het nog een tandje zachter aan. Vooral het karakter van de achteras valt op: waar de voorwielophanging behoorlijk stevig is, veert de achteras (een zogenoemde torsieas) opmerkelijk soepel. Dat zorgt weliswaar voor een aangenaam comfortabel rijgedrag op de snelweg en goede verwerking van oneffenheden, maar laat de achterkant van de auto ook iets te veel deinen naar onze zin. In snel genomen bochten behouden de wielen echter goed contact met het wegdek en wekt de Civic voornamelijk vertrouwen, al heeft-ie op het eerste gezicht wel een fractie stuurplezier ingeleverd ten opzichte van zijn voorganger. Dat komt overigens ook deels door de nogal lichte elektrische stuurbekrachtiging...

De complete rij-impressie met de nieuwe Honda Civic is te lezen in AutoWeek 48, die vanaf woensdag 30 november overal te koop is. Bovendien zijn we op dit moment druk bezig met het maken van een video, die je natuurlijk ook op deze site terug zult vinden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.