Gereden: Honda Civic Type-R
Het doel van de aankomende Honda Civic Type R is duidelijk: het moet de snelste auto in zijn klasse op de Nordschleife worden. Dat betekent dat hij de 8:07.97 minuten van de Renault Mégane RS Trophy moet doen verbleken, want dat is nog steeds het record van de voorwielaangedreven auto's. Honda kan ons nu al vertellen dat ze dat record reeds hebben verbroken, maar daar zijn ze nog niet tevreden mee. Ze willen de tijd van de Mégane niet alleen verbreken, die moet vermorzeld worden. Het nieuwe doel is dus om onder de magische 8 minuten te zakken en het zal ze nog lukken ook. Een Honda-medewerker vertelde ons dat ze er alles aan doen om die tijd neer te zetten. Naar comfort en verbruik wordt dus even niet gekeken. Dat zijn zorgen voor later.
Productieklaar
Op het R&D-center om en nabij Tokyo mogen we als een van de weinige journalisten proeven van de Civic Type R. En dat proeven mag je vrij letterlijk nemen, want we mogen alleen op een kombaan enkele rondjes rijden. De Civic Type R is nog steeds een prototype, maar hij ziet er wel al min of meer productieklaar uit. Met zijn matzwarte lak, gouden wielen en maar liefst vier uitlaten maakt hij indruk. Ook zijn acceleratie en gepaarde grip beloven veel. Het sturen gaat direct, de manuele zesbak is kort en de demping is knetterhard. Terwijl klinkt de turbomotor heftig en blaast de elektrische wastegate er lustig op los. Zo moet een hot hatch zijn! De topsnelheid van dit prototype is begrensd op 190 km/h en daar zit je natuurlijk zo aan met rond de 280-300 pk. De nieuwe Civic Type R wordt een knaller en we kunnen niet wachten tot hij op de markt komt in 2015.