Gereden: Ford Focus
Mét alle prijzen
De afgelopen twaalf maanden hebben de nieuwe Volkswagen Golf en Opel Astra het nieuws bepaald in de middenklasse. Sinds jaar en dag de belangrijkste auto's. Maar vlak Ford niet uit, want de nieuwe Focus is nog beter dan de oude.
We rijden eerst met de 2,0-liter diesel en om kort te gaan: Golf en Astra moeten zich zorgen gaan maken. Het alom geprezen onderstel van de Focus is nog wat beter geworden. De voorwielophanging werd met een stabilisatorstang versterkt en de McPherson-veerpoten voorzien van grotere dempers. Bij de achteras werd de verfijning veroorzaakt door de verbeterde bevestiging van de stabilisatorstang.
De Focus kent onderstuur noch overstuur. De voorkant zoekt de buitenzijde van de bocht niet nadrukkelijk op, en als je abrupt van het gas gaat, komt de achterzijde evenmin opzetten. Nee, de Focus rondt z'n bochtjes werkelijk prachtig neutraal, en als hij onverhoopt begint te schuiven, omdat het echt te hard gaat, dan is de boel eenvoudig op te vangen. Niet in de laatste plaats omdat de besturing zo haarscherp en direct opdrachten van de bestuurder opvolgt.
Moeizaam op gang
De dikke diesel laat zich van een rustige kant zien. Geen wonder, hij komt van dieselprofessional Peugeot. Hij werkt in rust en is tegen meerprijs te krijgen met een partikelfilter. Indrukwekkend is de trekkracht die al vanaf een zeer laag toerental beschikbaar is. De tweeliter benzinemotor heeft een heel ander karakter. Hij wil aangespoord worden en komt zodoende onder de 3.000 tpm maar moeizaam op gang, een auto dus die in de dagelijkse praktijk wat lui overkomt.
De Focussen met benzinemotor en met 1.6 diesel hebben een standaard een handgeschakelde vijfbak. De 2.0 TDCi heeft een zesbak. Nadeel van die bak is dat de achteruit dicht naast de 1 zit. De vergrendeling is niet betrouwbaar en dus kan het gebeuren dat je per ongeluk naar achter rijdt...
Nieuwe elektronica
Ford maakt van de gelegenheid gebruik om wat nieuwe elektronische snufjes te introduceren. Zo kun je de Focus bestellen met Adaptive Front Lightning, ofwel meesturende koplampen. In tegenstelling tot de meeste andere merken kun je het op de Focus gewoon bestellen bij de halogeenkoplampen. Je zit dus niet vast aan dure Xenon-verlichting. Er is een KeyFree-systeem zodat je de auto kunt openen en sluiten zonder sleutel. Starten gaat nog wel gewoon met een sleutel. Helemaal hip is de Voice Control waarmee je onder meer de klimaatcontrole, telefoon en navigatie met je stem kunt bedienen.
Het uiterlijk van de nieuwe Focus toont een stuk dynamischer. Ford heeft de overhang aan de achterzijde doen groeien en de kont schuiner laten aflopen. Ook de voorruit ligt vlakker. De drie- en vierdeurs laten dezelfde coupélijn zien; ze delen namelijk de daklijn. Aan boord ziet alles er wat rustiger uit dan voorheen. Verdwenen zijn de drukke New Edge-lijnen, die het dash een rommelige aanblik gaven. Gebleven is de puike ergonomie. Alle bedieningsorganen zijn gemakkelijk bereikbaar en zitten daar waar je ze verwacht. De gebruikte materialen zijn prachtig en zien er duurzaam uit. Ford kan het dash in een two tone-kleurstelling uitvoeren, dat niet alleen chique staat, maar het interieur ook een ruimtelijke aanblik geeft.
Focus 1.4 Ambiente | 80 pk | 17.995 |
Focus 1.4 Trend | 80 pk | 18.995 |
Focus 1.6 Trend | 100 pk | 20.395 |
Focus 1.6 First Edition | 100 pk | 20.995 |
Focus 1.6 Ti-VCT Trend | 115 pk | 21.395 |
Focus 1.6 Ti-VCT Titanium | 115 pk | 24.595 |
Focus 2.0 Titanium | 145 pk | 26.695 |
Focus 1.6 TDCi Ambiente | 90 pk | 23.295 |
Focus 1.6 TDCi Trend | 90 pk | 24.295 |
Focus 1.6 TDCi Trend | 109 pk | 25.495 |
Focus 1.6 TDCi First Edition | 109 pk | 26.095 |
Focus 1.6 TDCi Titanium | 109 pk | 28.695 |
Focus 2.0 TDCi Titanium | 136 pk | 30.495 |
meerprijs 4-deurs sedan: 1.200 euro
meerprijs Wagon: 1.200 euro
Prijzen van de Ghia zijn nog niet bekend.