Gereden: Ford Focus Wagon
De Focus Wagon is langer dan z'n voorganger, maar tegelijkertijd ook smaller en lager. Daardoor oogt de nieuwe generatie strakker en lichtvoetiger. Onder de kap bieden zes van de negen motoren 20 procent bijtelling, volgend jaar komt zelfs een Econetic, die volgens de huidige wetgeving wegenbelastingvrij is.
Alhoewel Ford verwacht dat het driekwart van de Focus-kopers voor een benzineversie gaat, maken we toch kennis met een exemplaar met dieselmotor. Het is de middelste van de drie, een 1,6-liter turbodiesel met 115 pk. De Focus Wagon komt niets tekort met dit blok, hoogstens misschien onder de 1.500 toeren. Het start-/stopsysteem werkt zoals verwacht en voldoet prima.
Ford heeft het comfort goed voor elkaar in de Focus Wagon. Motorgeluid blijft op de achtergrond en het onderstel filtert oneffenheden goed weg. Dankzij de torque vectoring control voelt ook de Wagon dynamisch aan. Tel daarbij op dat de besturing ook nog eens lekker 'vlezig' aanvoelt, en je hebt een praktische en dynamische stationwagon te pakken.
De volledige rij-impressie met de Ford Focus Wagon is te lezen in AutoWeek 25, die nu in de winkels ligt.