en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het is een trend die we de laatste jaren wel vaker zien: sportieve versies komen ook al dieselmodel. Seat was er destijds vroeg bij met Cupra-versies met dieselmotor, en de Skoda Fabia RS was er zelfs een tijdje alleen als diesel! De reden is vrij simpel: soms willen mensen wel een dikke snelle auto maar maken ze simpelweg te veel kilometers om benzine te rijden. Zeker in Duitsland is diesel allesoverheersend bij duurdere auto's, dus waarom zou je niet gewoon (cliché-alart!) zo'n oliestoker in het vooronder lepelen? En dus reden we vandaag met de Focus ST TDCI, met een goede 185 pk en niet minder dan 400 Nm aan koppel.
En dat betekent in ieder geval een overdaad aan trekkracht. Iets wat vooral een voordeel is op korte stukken. Je zit niet snel in de 'verkeerde' versnelling, want hogere toeren hebben niet zoveel betekenis: de trekkracht is van 2.000 tpm tot 4.500 gewoon aanwezig en dus is de ST altijd paraat. Hiermee hebben we meteen de grootste keerzijde te pakken: het toerenbereik is gewoon te kort. Hoge toeren betekent ook dat een auto scherper op het gas reageert: niet belangrijk in een SUV, wel in een auto wel dynamische ambities. Maar eigenlijk is dat vergelijk niet eerlijk. De ST diesel is er juist voor mensen die de benzine niet kunnen of mogen rijden. Belangrijker is dan: hoe verhoudt de ST TDCI zich tot een concurrent als de Golf GTD? En dan blijkt het ineens een opvallend wilde auto met een overdaad aan tractie en een ruwe persoonlijkheid.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 7 die woensdag 11 februari verschijnt.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.