AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
102

Pret voor tien

Gereden: Ford Focus RS

  • Marco Gorter
  • Autonieuws
25 januari 2016 om 18:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De aanlooptijd naar de nieuwe Focus RS is erg lang geweest. Het risico bestaat dan dat de verwachtingen zo hoog oplopen dat de auto alleen maar kan tegenvallen. Maar met 350 pk, vierwielaandrijving en een speciale Drift Mode lost de RS de hoge verwachtingen in.

De vorige Focus RS ging de boeken in als een van de spectaculairste hot hatches waar we ooit mee reden. Hoe ga je dat overtreffen? Volgens Ford kun je dan kennelijk het beste een auto bouwen die in zo'n beetje alles anders is dan z'n voorganger. Geen vijfcilinder meer, geen voorwielaandrijving met Revoknuckle en sperdiffernetieel meer.

In plaats daarvan een 350 pk sterke, 2,3-liter grote viercilinder benzinemotor met giga-turbo en vierwielaandrijving. En niet zomaar vierwielaandrijving, maar een speciaal voor de RS ontwikkeld systeem dat maximaal 70 procent van de kracht naar de achteras stuurt en het daar vrijelijk kan verdelen over de twee achterwielen. Afhankelijk van de setting die je kiest, kan het systeem je dus helpen om het vermogen zo vloeiend mogelijk op de weg te krijgen, of juist een rokende glijpartij veroorzaken. Zeker in de speciale Drift Mode, belooft Ford.

Adrenalinemachine

Daar is geen woord van gelogen, want wat blijkt de RS een enorme adrenalinemachine! Zet het ESP in z'n meest liberale stand en de Drift Mode aan en je kunt met een stamp op het gaspedaal de achterkant doen uitbreken. Goed, voor ellenlange powerslides heb je wat ruimte nodig, maar de RS is als geen andere hot hatch met het gas te sturen. En het kan ook helemaal anders. Zet de Track Mode aan en de dempers in hun hardste stand en alle systemen gaan juist aan de slag om de auto zo snel en hard mogelijk een bocht te laten ronden.

De verschillende standen hebben merkbaar effect en de vierwielaandrijving is duidelijk van een heel ander, beter kaliber dan de Haldex-systemen van de RS3 of A45. En toch, ondanks het feit dat er een regiment aan hulpsystemen voor je klaarstaat, geeft de Focus je het gevoel dat jij degene bent die alles in goede banen leidt. Een perfect genomen bocht of een lompe powerslide: jij bent het die het in de hand heeft. Dat maakt de Focus RS een aantrekkelijkere rijdersauto dan de meeste concurrenten.

Meer lezen over de Ford Focus RS? In AutoWeek nummer 5, die vanaf 3 februari in de winkel ligt, lees je de volledige eerste rijtest. Binnenkort zie je bovendien de video die we maakten op AutoWeek.nl.

  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
Ford Ford Focus

Uitgelicht aanbod

    1.6 Titanium

    Ford Focus 1.6 Titanium

    • 2008
    • 262.000 km

    € 3.150

    2.0-16V Ghia met APK 2022

    Ford Focus 2.0-16V Ghia

    • 2002
    • 214.326 km

    € 995

    1.6-16V Trend

    Ford Focus 1.6-16V Trend

    • 2006
    • 270.000 km

    € 2.000

Meer Ford Focus occasions

Lezersreacties (102) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

Hyundai heeft de i30 een make-over gegeven: de neus is opgefrist, de aandrijftechniek tegen...

Lees meer
Ford Focus vs. Seat Leon - Dubbeltest

Ford Focus vs. Seat Leon - Dubbeltest

71

De nieuwe Seat Leon mikt net als zijn voorgangers op de dynamische hoek van het C-segment....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 115pk Titanium (2012)

    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 115pk Titanium...

    2
    • 6 maart 2021
  • Review
    Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)

    Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)

    4
    • 10 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Focus ook in Europa vernieuwd

    Ford Focus ook in Europa vernieuwd

    26
    • 8 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford Escort klaar voor vernieuwing

    Ford Escort klaar voor vernieuwing

    26
    • 18 januari 2021
  • Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

    • 1 januari 2021
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST Line Business (2018)

    Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk ST...

    5
    • 20 december 2020
  • Autonieuws
    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met stalen klapdak

    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met...

    45
    • 16 december 2020
Merk
Merk
  • Review
    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    Ford C-MAX 1.8 TDCi Trend (2007)

    • 6 maart 2021
  • Review
    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 115pk Titanium (2012)

    Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 115pk Titanium...

    2
    • 6 maart 2021
  • Autonieuws
    Ford Mustang alleen nog met V8

    Ford Mustang alleen nog met V8

    58
    • 5 maart 2021
  • Review
    Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020)

    Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020)

    5
    • 3 maart 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X (2020)

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Active X...

    2
    • 28 februari 2021
  • Review
    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    Ford Fiesta 1.1 85pk Trend (2018)

    1
    • 27 februari 2021
  • Autonieuws
    Productievolume Ford Focus lager wegens chiptekort

    Productievolume Ford Focus lager wegens...

    19
    • 26 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep