AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Ford Focus Coupé-Cabriolet
Het is schrikken als je de Ford Focus CC op de weegschaal zet, maar de coupé cabriolet is superstijf en het karakter van het mooie onderstel is behouden gebleven.
Het is schrikken als je de Ford Focus CC op de weegschaal zet, maar de coupé cabriolet is superstijf en het karakter van het mooie onderstel is behouden gebleven.
Het heeft even geduurd, maar het succes van andere coupé-cabriolets heeft Ford uiteindelijk toch over de streep getrokken. Ondanks de trend van de laatste tijd om een hard cabriodak uit meer dan twee delen te maken, houdt Ford vast aan de tweedelige kap. De stijfheid van deze cc is gevoelsmatig beter dan al zijn directe concurrenten. De Focus doet zelfs weinig onder voor dichte middenklassers, zo lijkt het. Het geeft de hele auto een lekker robuust gevoel en, nog belangrijker, het zorgt ervoor dat het veelgeprezen karakter van het Focus-onderstel behouden blijft. De Coupé-Cabriolet stuurt gewoon heerlijk, temeer daar het onderstel van de RS is geleend.
Maar zoals alles zijn prijs heeft, moeten er ook voor die grote stijfheid concessies worden gedaan. Alle extra balken en platen die in de koets zijn verwerkt, zijn weliswaar met het blote oog niet zichtbaar, maar op de weegschaal des te meer. Dat merken we al als we met de diesel onderweg zijn, maar wanneer we de volgende dag overstappen in de tweeliter benzine, ontpopt de Focus zich als een zwaargewicht. Zodra je een helling beklimt of een medeweggebruiker op een kort recht stuk voorbij probeert te komen, schiet de tweeliter gewoon tekort. Flink op toeren houden is dan de oplossing maar zelfs dat leidt niet tot wonderen.
Naam waardig
Niettemin is Fords eerste coupé-cabrio een heerlijk sturende auto, de naam Focus waardig. Een mooi afgewerkte auto bovendien, met een prima gebruiksgemak. Met gesloten kap heb je een flinke bagageruimte, en kinderen kunnen op de achterbank nog een heel redelijke plek vinden, mits de ouders een beetje inschikken. Rond de kerst staat de auto bij de Nederlandse dealers, en Ford hoopt de eerste klanten in maart of april gelukkig te kunnen maken. De instapper, een 1.6 Trend, kost 29.000 euro.
Zie ook onze video-impressie van de Ford Focus Coupé-Cabriolet. De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 39, die komende woensdag verschijnt.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Reportage
Ford Explorer is elektrische opvolger Focus maar Willem rijdt al 9 jaar Focus Electric, hoe zit dat?
Nieuws
Ford Focus niet meer nieuw te bestellen
Achtergrond
Zo wild waren de jaren nul bij Ford: Focus RS en Streetka
Nieuws
Ford Focus ziet het einde naderen: nog dit jaar uit productie
Nieuws