Gereden: Ford Ecosport

Ford EcoSport
Het WK is begonnen, dus hoe toepasselijk is het dat we in een Ford Ecosport rijden ... Het SUV'tje komt uit Brazilië en is volledig in het Zuid-Amerikaanse land ontwikkeld. Ford haalt hem nu ook naar Europese bodem.

Smal, hoog op de poten en een enorm reservewiel achterop ... Dat zijn de eerste dingen die opvallen aan de Ecosport. Hij oogt daardoor minder verfijnd dan concurrenten als de Peugeot 2008, Renault Captur en Opel Mokka.

Verfijnd gaat het er wel aan toe onder de motorkap. Daar is de keus beperkt tot een 1,5-liter TDCi en een 1,0-liter Ecoboost. De eerste levert 90 pk, maar is voor Nederland niet zo relevant. De driecilinder turbobenzine komt tot 125 pk. En dat blijkt meer dan genoeg voor de Ecosport. Vanaf 1.500 toeren per minuut sleurt hij er lekker aan, daarbij enthousiast roffelend. Je hoort meer dan in andere Fords dat het een driepitter betreft. Van 80 naar 120 km/h versnellen in de vijfde versnelling gaat heel gemakkelijk.

Wat verder opvalt, is de soepelheid van het onderstel. Drempels en oneffenheden neemt hij met het grootste gemak, zonder daarbij ontzettend ver uit de veren te komen. Hier merk je duidelijk dat de Ecosport oorspronkelijk bedoeld is voor veel slechtere wegen dan we hier in Nederland gewend zijn. Want de auto wordt behalve in Zuid-Amerika ook geleverd in landen als China en India. In dat laatste land wordt hij zelfs mede geproduceerd.

Het is vanbinnen duidelijk te zien dat ze in andere werelddelen minder hoge eisen stellen aan afwerking en materiaalgebruik. Het dashboard lijkt sterk op dat van de Fiesta, maar de bovenlaag bestaat uit kunststof met een veel grovere structuur.

De uitgebreide Eerste Rijtest van de Ecosport staat in AutoWeek 27 die woensdag 2 juli verschijnt, en natuurlijk volgt er snel een videoverslag. Een dubbeltest zit ook al in de pijplijn. Binnenkort heel veel meer dus over de Ecosport (die trouwens niets met 'eco' of 'sport' van doen heeft) op de site en in het blad.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.