Gereden: Fiat Doblò Natural Power

Fiat Doblò Natural Power
Fiat Doblò Natural PowerFiat Doblò Natural PowerFiat Doblò Natural PowerFiat Doblò Natural PowerFiat Doblò Natural Power
Kort na het starten laat de Fiat Doblò Cargo Natural Power met een metalige tik weten dat hij z'n benzine-ontbijt al achter de kiezen heeft en dat-ie de rest van de rit op een dieet van aardgas zal draaien. De vraag is nu of behalve de omgeving ook de Fiat-bezitter hiervan profiteert.

Met de optionele vijfde tank, die samen met vier soortgenoten onder de laadvloer van de Fiat woont, is een maximum van 22,1 kilogram aardgas mee te nemen. Altijd bestellen, die extra tank (€ 295), want met het standaard volume van 16,1 kg is de 'groene' actieradius van de bestelauto nog korter dan de 274 km die wij maximaal tussen tankstops reden. De extra tank past overigens alleen onder de Doblò Maxi (L2H1). Opmerkelijk genoeg verdween bij het aftanken 0,6 kilogram méér in de tanks dan volgens het instructieboekje kon. Het instrumentarium gaf toen al geruime tijd de alarmerende melding 'CNG tanken noodzakelijk'. Maar we reden eigenwijs door, wachtend op het moment waarop de motor volautomatisch uit een ander vaatje zou gaan tappen (zijnde de reservetank met 22 liter benzine).

Op basis van de getankte 22,7 kg Groengas kan een verbruik worden berekend van 1 kg op 12,0 kilometer. Kosten: € 23,99. Voor dat bedrag was ook 17,2 liter diesel te koop. Die zou je bij een verbruik van 1 op 16 moeten verstoken om dezelfde 274 kilometer te kunnen afleggen. Een heel realistisch cijfer, wat de conclusie oplevert dat de brandstofkosten van aardgas en diesel elkaar in de praktijk niet veel zullen ontlopen. Wat de laadruimte betreft is er geen onderscheid met een diesel (Maxi: 4,3 m3), en het laadvermogen is alleen met de extra tank 90 kg lager (935 vs 1.025 kg). De diesels profiteren op hun beurt van de 60-litertank en daarmee van de veel grotere actieradius. Nu is de Doblò Natural Power niet bedoeld voor de lange afstand, maar het tijdverlies door veelvuldig tanken mag niet worden veronachtzaamd.

Waar de aardgas-Doblò het wel van moet hebben, is zijn Euro6-label waarmee hij volgens Fiat 'in vrijwel elke milieuzone' welkom is. En het moet gezegd: 95% minder NOx dan diesel en 90% minder CO2 dan benzine zijn klinkende cijfers. En hoewel de Doblò SX Natural Power € 700,- duurder is dan de vergelijkbaar presterende 1.6 Multijet, profiteert hij als enige van een pakket subsidies ter waarde van vele duizenden euro's. Los van dit alles is er voor de liefhebber genoeg lol aan de aardgas-Doblò te beleven; om het rijden hoef je 'm niet te laten staan. De 120 pk turbomotor ronkt met wat fantasie als een Alfa uit vervlogen tijden, terwijl 206 Nm bij 2.000 tpm na wat aandringen voor een gezonde duw in de rug zorgt. De hakerige 6-bak is een van de weinige echte dissonanten in het verder prima totaalpakket.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.