Gereden: Dacia Lodgy

Dacia Lodgy
Het begon allemaal als een experiment, maar de berekenende Nederlander bleek de ideale doelgroep voor het merk Dacia. De tijden dat de auto's goedkoop, maar spuuglelijk waren, liggen achter ons: maak kennis met de Lodgy. Een grote MPV voor een schijntje.

Nee, zo flitsend als bij sommige andere merken wordt het allemaal niet. Geen stoelen die in de bodem verzinken, en al helemaal niet elektrisch. Hier moet je de stoelen handmatig omklappen tegen die tweede zitrij aan. Wil je alles plat hebben, dan moet je de boel doorrollen tot beide achterste zitrijen tegen de voorstoelen aanliggen en ze met een lusje vastbinden. Evengoed is het een fluitje van een cent. Vervolgens houd je een laadruimte van krap 2.000 liter over! Wie mist die moderne snufjes nog?
Het is pure eenvoud. Dacia springt in het gat dat alle andere autofabrikanten achterlaten door constant luxe, betere en daardoor duurdere auto's te ontwikkelen. Qua afwerking ontloopt de Lodgy een aantal A-segment auto's nauwelijks. Eenvoud troef, al is er inmiddels wel een (heel erg basic) navigatiesysteem beschikbaar en zien de klokken er wel aardig uit.

Maar wat je niet ziet, profiteert van jaren doorontwikkeling. Onderstel en aandrijflijn hebben zich bewezen in verschillende Renault-modellen. De dieselmotoren zijn stil en soepel, en de enige benzinemotor die in Nederland verkrijgbaar wordt, de 1.2 Tce, heeft met 190 Nm veel trekkracht. Op de slechte wegen in Marokko blijkt het onderstel bovendien goed raad te weten met de diverse klappen die de auto te verwerken krijgt. Nee het wordt niet sportief, nee het wordt nooit fluisterstil en ja, de stoelen zijn wat hard. Maar de vanafprijs voor dit vrachtschip ligt onder 15.000 euro. Meer hoeven veel mensen niet te weten.

Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 18 die 09 mei verschijnt.

Lezersreacties (76)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.