en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Lodgy TCe 115 Prestige 7P |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 84.580 km |
KM-stand laatst | 100.163 km |
Mijn trouwe Honda FR-V liep op zijn laatste benen, dus op zoek naar een andere auto. De voorwaarden: er moeten 6 mensen in vervoerd kunnen worden en omdat we een gehandicapte dochter hebben moet er ook een rolstoel meekunnen. Tegelijkertijd wil ik geen hele grote, zware auto, dus dat maakt de keuze beperkt. Voor mij zijn er dan twee opties: een zo jong mogelijke Honda FR-V of een Dacia Lodgy. Eerder heb ik wel eens gereden met een Dacia Logan MCV, en dat vond ik toen erg tegenvallen. Ook heb ik eerder een Renault gehad en dat was geen betrouwbare auto. Ik heb dus enige huiver wat Dacia betreft. Mijn garagehouder was wel enthousiast over de Dacia Lodgy, dus na mij georiënteerd te hebben op de Lodgy op zoek gegaan naar een mooi exemplaar. Het is deze Dacia Lodgy Prestige geworden, dus een vrij complete uitvoering.
Mijn eerste indruk is best positief, ik heb nu zo’n 750 km gereden en de auto rijdt eigenlijk best prettig. De auto is simpeler en minder fraai afgewerkt, maar doet wat ie moet doen. Ook het verbruik van de 1.2 tce motor is netjes, na mijn eerste keer tanken kom ik op 1:15,5, kijken hoe het verder zal gaan.
De komende tijd zal ik regelmatig mijn ervaringen met jullie delen. Ook houd ik het verbruik bij in een verbruiksmonitor.
Na zo'n 10000km tijd voor een terugblik. De afgelopen maanden verliepen zo goed als probleemloos. Bij aanschaf bleek de achterruitenwissermotor kapot, deze is onder garantie vervangen. Ook de airco vond ik maar matig werken. In reviews las ik dat de airco niet het krachtigste exemplaar is, dus ik had me daarop voorbereid. Als eerste de airco bij laten vullen, op basis van de historie is dat de eerste keer geweest en inderdaad was de auto toch een deel van het koudemiddel kwijt geraakt. Nadat de airco is bijgevuld heb ik verder geen klagen.
Omdat we regelmatig met 6 man + bagage + aanhanger op pad gaan, heb ik hulpveren laten plaatsen. Dat is een prettige aanvulling. De auto hangt maar weinig door, ook niet met 20 x 25kg ophoogzand achterin ging het allemaal soepel. Aanrader!
Verder geen onverwachte garagebezoekjes gehad. Ik ben dan ook erg tevreden! Verbruik zit zo tegen de 1 op 15 aan. Netjes, maar niet spectaculair.
We hebben de Dacia inmiddels bijna een jaar en het is tijd voor een grote beurt en APK. Hoe is het tot nu toe gegaan? De auto gedraagt zich probleemloos. De airco is niet de sterkste, hij moet hard werken om de auto goed te koelen als het echt warm is en heeft moeite de beslagen ruiten schoon te blazen als het koud en vochtig is. Verder is de auto snel zat en rijdt comfortabel. Weinig klagen dus.
Ik heb de auto op Snappcar staan en bij de eerste keer verhuren meteen pech: schade aan de achterkant doordat de huurder een paaltje heeft geraakt. Doordat de auto bij SnappCar door de huurder verzekerd is, wordt alle schade netjes vergoed.
Dan de keuring zelf. Helaas bleken de stuurkogels versleten, dus die zijn vervangen en dat vraagt meteen wat uurtjes werk omdat de auto ook opnieuw uitgelijnd moet worden. Ook is er een klein plekje aan de binnenkant van de achterklep ontdaan van roest en opnieuw van een laagje lak voorzien. Valt me toch een beetje tegen dat de auto gevoelig is voor roest. Goed in de gaten houden maar!
Technisch verder geen bijzonderheden, dus met verse vloeistoffen en filters weer op pad tot de volgende APK!
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.