Dacia Lodgy TCe 115 Prestige 7P (2013) #3

autoreview

Dacia Lodgy TCe 115 Prestige 7P (2013)

Signalement

UitvoeringLodgy TCe 115 Prestige 7P
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf84.580 km
KM-stand laatst116.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

  • 85.400 km

Mijn trouwe Honda FR-V liep op zijn laatste benen, dus op zoek naar een andere auto. De voorwaarden: er moeten 6 mensen in vervoerd kunnen worden en omdat we een gehandicapte dochter hebben moet er ook een rolstoel meekunnen. Tegelijkertijd wil ik geen hele grote, zware auto, dus dat maakt de keuze beperkt. Voor mij zijn er dan twee opties: een zo jong mogelijke Honda FR-V of een Dacia Lodgy. Eerder heb ik wel eens gereden met een Dacia Logan MCV, en dat vond ik toen erg tegenvallen. Ook heb ik eerder een Renault gehad en dat was geen betrouwbare auto. Ik heb dus enige huiver wat Dacia betreft. Mijn garagehouder was wel enthousiast over de Dacia Lodgy, dus na mij georiënteerd te hebben op de Lodgy op zoek gegaan naar een mooi exemplaar. Het is deze Dacia Lodgy Prestige geworden, dus een vrij complete uitvoering.
Mijn eerste indruk is best positief, ik heb nu zo’n 750 km gereden en de auto rijdt eigenlijk best prettig. De auto is simpeler en minder fraai afgewerkt, maar doet wat ie moet doen. Ook het verbruik van de 1.2 tce motor is netjes, na mijn eerste keer tanken kom ik op 1:15,5, kijken hoe het verder zal gaan.
De komende tijd zal ik regelmatig mijn ervaringen met jullie delen. Ook houd ik het verbruik bij in een verbruiksmonitor.

10000km verder

  • 95.000 km

Na zo'n 10000km tijd voor een terugblik. De afgelopen maanden verliepen zo goed als probleemloos. Bij aanschaf bleek de achterruitenwissermotor kapot, deze is onder garantie vervangen. Ook de airco vond ik maar matig werken. In reviews las ik dat de airco niet het krachtigste exemplaar is, dus ik had me daarop voorbereid. Als eerste de airco bij laten vullen, op basis van de historie is dat de eerste keer geweest en inderdaad was de auto toch een deel van het koudemiddel kwijt geraakt. Nadat de airco is bijgevuld heb ik verder geen klagen.
Omdat we regelmatig met 6 man + bagage + aanhanger op pad gaan, heb ik hulpveren laten plaatsen. Dat is een prettige aanvulling. De auto hangt maar weinig door, ook niet met 20 x 25kg ophoogzand achterin ging het allemaal soepel. Aanrader!
Verder geen onverwachte garagebezoekjes gehad. Ik ben dan ook erg tevreden! Verbruik zit zo tegen de 1 op 15 aan. Netjes, maar niet spectaculair.

Eerste APK en grote beurt

  • 100.163 km

We hebben de Dacia inmiddels bijna een jaar en het is tijd voor een grote beurt en APK. Hoe is het tot nu toe gegaan? De auto gedraagt zich probleemloos. De airco is niet de sterkste, hij moet hard werken om de auto goed te koelen als het echt warm is en heeft moeite de beslagen ruiten schoon te blazen als het koud en vochtig is. Verder is de auto snel zat en rijdt comfortabel. Weinig klagen dus.
Ik heb de auto op Snappcar staan en bij de eerste keer verhuren meteen pech: schade aan de achterkant doordat de huurder een paaltje heeft geraakt. Doordat de auto bij SnappCar door de huurder verzekerd is, wordt alle schade netjes vergoed.
Dan de keuring zelf. Helaas bleken de stuurkogels versleten, dus die zijn vervangen en dat vraagt meteen wat uurtjes werk omdat de auto ook opnieuw uitgelijnd moet worden. Ook is er een klein plekje aan de binnenkant van de achterklep ontdaan van roest en opnieuw van een laagje lak voorzien. Valt me toch een beetje tegen dat de auto gevoelig is voor roest. Goed in de gaten houden maar!
Technisch verder geen bijzonderheden, dus met verse vloeistoffen en filters weer op pad tot de volgende APK!

Zomervakantie

  • 109.716 km

De zomervakantie zit er voor ons weer op, tijd voor een terugblik! Het positieve nieuws is dat de auto een prima auto is om op vakantie te gaan. 6 man, aanhanger met fietsen en dakkoffer is geen belemmering om het gezelschap soepel door het Europese vakantieverkeer te loodsen. Ik ben dan wel blij met de hulpveren die ik kort na aanschaf geplaatst heb, want de auto blijft behoorlijk vlak onder al die last!
Bij wijze van test zo veel mogelijk euro98 getankt, eerlijk gezegd merk ik dan weinig verschil.
Tijdens de vakantie wel een garage moeten bezoeken om een accu te wisselen. Vlak voor de vakantie had ik hulp nodig van een andere auto om te starten, in de verwachting dat dit eenmalig was, toch zo op vakantie gegaan. Tijdens de eerste week van de vakantie nog twee maal de auto via startkabels moeten starten, een bezoekje aan een lokale Renault-dealer gaf aan dat de (originele) accu echt z'n kracht verloren had.
Voor de vakantie is er onderhoud uitgevoerd aan de airco. Er is een nieuwe condensor en pomp geplaatst. De airco functioneerde weer goed, maar tijdens hele warme dagen (30-35, auto vol in de zon) lukt het de airco maar moeizaam de auto koel te krijgen. Uit andere reviews heb ik al begrepen dat de airco eigenlijk te zwak is voor zo'n grote auto. Gevalletje verkeerde zuinigheid.
Voorlopig rijden we nog even door met deze praktische auto!

APK en kleine beurt

  • 116.000 km

Het is weer tijd voor de jaarlijkse APK en kleine beurt. Bij de beurt is de remvloeistof vervangen en voor de APK moesten de stadslichten vernieuwd worden. (Wanneer gebruik je die toch???) Dat was alles. De voorbanden zijn nog goed genoeg voor de APK, maar deze wil ik voor de zomervakantie toch vervangen. Verder verwacht de garage dat de remblokken voor ook met een jaar vervangen moeten worden. We zullen zien.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens