AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Citroën C4
De tijd dat Citroën in een innovatief dalletje zat lijkt voorbij. Met een markant uiterlijk, prima rij-eigenschappen en tal van aardige gimmicks presenteert het merk met de dubbele chevron nu de C4, de compacte middenklasser.
De tijd dat Citroën in een innovatief dalletje zat lijkt voorbij. Met een markant uiterlijk, prima rij-eigenschappen en tal van aardige gimmicks presenteert het merk met de dubbele chevron nu de C4, de compacte middenklasser.
Citroën is met de C4 duidelijk terug op het innovatieve pad, goed nieuws. Naast een eigenwijs uiterlijk beschikt deze auto over een reeks gimmicks waarmee Citroën laat zien z'n eigenzinnigheid te hebben hervonden. Hoewel de nieuweling een behoorlijk deel van z'n componenten deelt met de Peugeot 307, is de C4 onmiskenbaar een echte Citroën. De Coupé en de Berline (zoals de 3 - en de 5-deurs worden genoemd) hebben aan de buitenkant alleen hun markante snuit gemeen. De 5-deursversie loopt van achteren rond af, scherpe lijnen zijn voorbehouden aan de driedeurs.
Futurisme
Voor de inzittenden maakt het weinig uit welk koetswerk je hebt. Het voornaamste verschil is de manier van instappen. In beide gevallen zit je goed. De stoelen laten zich prima instellen en het stuur haal je lekker dicht naar je toe, totale controle. Het hart van het stuur blijft overigens gewoon in een vaste positie staan wanneer je het ronddraait en doet zo denken aan futuristische designstudies uit de jaren zeventig. Het dashboard bevat een centraal geplaatst instrumentarium, vanuit stilistisch oogpunt een mooie oplossing. Helaas, een stel recht voor je geplaatste analoge klokken is toch prettiger. In het interieur geen nephout of aluminiumkleurige plastics, alleen wat carbon-look en voor de rest gewoon zwarte en grijze kunststof. Citroën laat weer eens zien dat daar niets mis mee is.
Voor de inzittenden maakt het weinig uit welk koetswerk je hebt. Het voornaamste verschil is de manier van instappen. In beide gevallen zit je goed. De stoelen laten zich prima instellen en het stuur haal je lekker dicht naar je toe, totale controle. Het hart van het stuur blijft overigens gewoon in een vaste positie staan wanneer je het ronddraait en doet zo denken aan futuristische designstudies uit de jaren zeventig. Het dashboard bevat een centraal geplaatst instrumentarium, vanuit stilistisch oogpunt een mooie oplossing. Helaas, een stel recht voor je geplaatste analoge klokken is toch prettiger. In het interieur geen nephout of aluminiumkleurige plastics, alleen wat carbon-look en voor de rest gewoon zwarte en grijze kunststof. Citroën laat weer eens zien dat daar niets mis mee is.
Technische kunde
Citroën biedt de keuze uit 5 benzine- en 3 dieselmotoren. Voor de Berline lopen de vermogens uiteen van 90 tot 143 pk en voor de Coupé zelfs tot 180 pk. We zijn voor de eerste indruk een blokje omgegaan met twee 110 pk sterke versies, de 1.6i 16V benzine en de 1.6 HDI diesel. In de C4 komen deze vierpitters prima tot hun recht en leveren meer dan genoeg prestaties. De 1.6i 16V reageert alert op het gaspedaal en komt uiterst beschaafd over. De 1.6 HDI laat zien dat er een royale hoeveelheid aan kennis over dieseltechniek in huis is.
Citroën biedt de keuze uit 5 benzine- en 3 dieselmotoren. Voor de Berline lopen de vermogens uiteen van 90 tot 143 pk en voor de Coupé zelfs tot 180 pk. We zijn voor de eerste indruk een blokje omgegaan met twee 110 pk sterke versies, de 1.6i 16V benzine en de 1.6 HDI diesel. In de C4 komen deze vierpitters prima tot hun recht en leveren meer dan genoeg prestaties. De 1.6i 16V reageert alert op het gaspedaal en komt uiterst beschaafd over. De 1.6 HDI laat zien dat er een royale hoeveelheid aan kennis over dieseltechniek in huis is.
Het onderstel is een aangename verrassing. Er is nog genoeg comfort, maar zowel de Berline als de Coupé waar we mee hebben kunnen rijden komen steviger over dan menig Duitse concurrent en laten een solide indruk achter. Op de bochtige Franse binnenwegen waar we de C4 aan de tand hebben gevoeld toont de stuurinrichting zich als prettig, niet overbekrachtigd, maar direct genoeg en met voldoende gevoel.
De C4 is net iets minder ruim dan de Peugeot 307 waar hij aan verwant is, maar ziet er eigenwijzer uit en is met een instapprijs van € 17.490 660 euro goedkoper dan z'n platformgenoot waarmee hij de productiefaciliteiten in het Franse Mulhouse deelt. Citroën heeft met deze auto eindelijk weer een middenklasser in het programma waarmee je gezien kunt worden, die technisch ook op de juiste leest geschoeid lijkt en weer tal van eigenwijze Citroën gimmicks biedt.
De C4 is net iets minder ruim dan de Peugeot 307 waar hij aan verwant is, maar ziet er eigenwijzer uit en is met een instapprijs van € 17.490 660 euro goedkoper dan z'n platformgenoot waarmee hij de productiefaciliteiten in het Franse Mulhouse deelt. Citroën heeft met deze auto eindelijk weer een middenklasser in het programma waarmee je gezien kunt worden, die technisch ook op de juiste leest geschoeid lijkt en weer tal van eigenwijze Citroën gimmicks biedt.
De volledige rij-impressie met de Citroën C4 is te lezen in AutoWeek 46 die woensdag 3 november in de winkels ligt.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Citroën C4
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 1.2 Puretech Shine | Automaat | Navigatie | Camera | Apple Carplay en Android Auto | Head Up Display |
- 2021
- 65.163 km
€ 18.925

Citroën C4 1.2 Turbo Shine | Navigatie/Android/Apple Carplay | LM Velgen 18" | Winter Pakket | Cruise Control Adaptief | Airco | Afneembare Trekhaak |
- 2021
- 36.101 km
€ 19.840

Citroën C4 54kWh 156pk Max | Navigatie | Parkeercamera
- 2025
- 55 km
€ 39.980
Lees ook
Test: Citroën C4 facelift – Nog altijd lekker eigenzinnig
Nieuws
Opties zijn bij de Citroën C4 geen optie – Back to Basics
Op Zoek Naar
Deze jong gebruikte elektrische hatchbacks koop je voor €20.000
Nieuws
Vernieuwde Citroën C4 en C4 X: elektrische versies goedkoper
Nieuws