AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Citroƫn C4
De tijd dat Citroƫn in een innovatief dalletje zat lijkt voorbij. Met een markant uiterlijk, prima rij-eigenschappen en tal van aardige gimmicks presenteert het merk met de dubbele chevron nu de C4, de compacte middenklasser.
De tijd dat Citroƫn in een innovatief dalletje zat lijkt voorbij. Met een markant uiterlijk, prima rij-eigenschappen en tal van aardige gimmicks presenteert het merk met de dubbele chevron nu de C4, de compacte middenklasser.
Citroƫn is met de C4 duidelijk terug op het innovatieve pad, goed nieuws. Naast een eigenwijs uiterlijk beschikt deze auto over een reeks gimmicks waarmee Citroƫn laat zien z'n eigenzinnigheid te hebben hervonden. Hoewel de nieuweling een behoorlijk deel van z'n componenten deelt met de Peugeot 307, is de C4 onmiskenbaar een echte Citroƫn. De CoupƩ en de Berline (zoals de 3 - en de 5-deurs worden genoemd) hebben aan de buitenkant alleen hun markante snuit gemeen. De 5-deursversie loopt van achteren rond af, scherpe lijnen zijn voorbehouden aan de driedeurs.
Futurisme
Voor de inzittenden maakt het weinig uit welk koetswerk je hebt. Het voornaamste verschil is de manier van instappen. In beide gevallen zit je goed. De stoelen laten zich prima instellen en het stuur haal je lekker dicht naar je toe, totale controle. Het hart van het stuur blijft overigens gewoon in een vaste positie staan wanneer je het ronddraait en doet zo denken aan futuristische designstudies uit de jaren zeventig. Het dashboard bevat een centraal geplaatst instrumentarium, vanuit stilistisch oogpunt een mooie oplossing. Helaas, een stel recht voor je geplaatste analoge klokken is toch prettiger. In het interieur geen nephout of aluminiumkleurige plastics, alleen wat carbon-look en voor de rest gewoon zwarte en grijze kunststof. Citroƫn laat weer eens zien dat daar niets mis mee is.
Voor de inzittenden maakt het weinig uit welk koetswerk je hebt. Het voornaamste verschil is de manier van instappen. In beide gevallen zit je goed. De stoelen laten zich prima instellen en het stuur haal je lekker dicht naar je toe, totale controle. Het hart van het stuur blijft overigens gewoon in een vaste positie staan wanneer je het ronddraait en doet zo denken aan futuristische designstudies uit de jaren zeventig. Het dashboard bevat een centraal geplaatst instrumentarium, vanuit stilistisch oogpunt een mooie oplossing. Helaas, een stel recht voor je geplaatste analoge klokken is toch prettiger. In het interieur geen nephout of aluminiumkleurige plastics, alleen wat carbon-look en voor de rest gewoon zwarte en grijze kunststof. Citroƫn laat weer eens zien dat daar niets mis mee is.
Technische kunde
Citroƫn biedt de keuze uit 5 benzine- en 3 dieselmotoren. Voor de Berline lopen de vermogens uiteen van 90 tot 143 pk en voor de CoupƩ zelfs tot 180 pk. We zijn voor de eerste indruk een blokje omgegaan met twee 110 pk sterke versies, de 1.6i 16V benzine en de 1.6 HDI diesel. In de C4 komen deze vierpitters prima tot hun recht en leveren meer dan genoeg prestaties. De 1.6i 16V reageert alert op het gaspedaal en komt uiterst beschaafd over. De 1.6 HDI laat zien dat er een royale hoeveelheid aan kennis over dieseltechniek in huis is.
Citroƫn biedt de keuze uit 5 benzine- en 3 dieselmotoren. Voor de Berline lopen de vermogens uiteen van 90 tot 143 pk en voor de CoupƩ zelfs tot 180 pk. We zijn voor de eerste indruk een blokje omgegaan met twee 110 pk sterke versies, de 1.6i 16V benzine en de 1.6 HDI diesel. In de C4 komen deze vierpitters prima tot hun recht en leveren meer dan genoeg prestaties. De 1.6i 16V reageert alert op het gaspedaal en komt uiterst beschaafd over. De 1.6 HDI laat zien dat er een royale hoeveelheid aan kennis over dieseltechniek in huis is.
Het onderstel is een aangename verrassing. Er is nog genoeg comfort, maar zowel de Berline als de CoupƩ waar we mee hebben kunnen rijden komen steviger over dan menig Duitse concurrent en laten een solide indruk achter. Op de bochtige Franse binnenwegen waar we de C4 aan de tand hebben gevoeld toont de stuurinrichting zich als prettig, niet overbekrachtigd, maar direct genoeg en met voldoende gevoel.
De C4 is net iets minder ruim dan de Peugeot 307 waar hij aan verwant is, maar ziet er eigenwijzer uit en is met een instapprijs van ⬠17.490 660 euro goedkoper dan z'n platformgenoot waarmee hij de productiefaciliteiten in het Franse Mulhouse deelt. Citroën heeft met deze auto eindelijk weer een middenklasser in het programma waarmee je gezien kunt worden, die technisch ook op de juiste leest geschoeid lijkt en weer tal van eigenwijze Citroën gimmicks biedt.
De C4 is net iets minder ruim dan de Peugeot 307 waar hij aan verwant is, maar ziet er eigenwijzer uit en is met een instapprijs van ⬠17.490 660 euro goedkoper dan z'n platformgenoot waarmee hij de productiefaciliteiten in het Franse Mulhouse deelt. Citroën heeft met deze auto eindelijk weer een middenklasser in het programma waarmee je gezien kunt worden, die technisch ook op de juiste leest geschoeid lijkt en weer tal van eigenwijze Citroën gimmicks biedt.
De volledige rij-impressie met de Citroƫn C4 is te lezen in AutoWeek 46 die woensdag 3 november in de winkels ligt.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Citroƫn C4
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Citroƫn C4 1.2 PURETECH FEEL COLLECTION, Dealer onderhouden, Vol in opties!
- 2015
- 119.359 km
⬠5.999

Citroƫn C4 CoupƩ 1.6-16V VTS
- 2006
- 109.440 km
⬠2.450

Citroƫn C4 1.2 PureTech Feel Collection 131PK 5 deurs! NL AUTO NAP 1e eigenaar! Navi l Cruise l Airco ECC l PDC l Lane assist!
- 2015
- 176.562 km
⬠5.690
Lees ook

CitroĆ«n Ć«-C4 ā 2021 ā 97.302 km ā Accudegradatietest
Nieuws

Een gezinsauto voor ⬠5.000. Wat kun je dan kopen?

Dubbeltest: Citroƫn ƫ-C4 - Volkswagen ID3 Limited Edition - Koopjes jagen

Test: CitroĆ«n C4 facelift ā Nog altijd lekker eigenzinnig
Nieuws



