Gereden: Citroën C-Zero

Citroën C-Zero
Na de Tesla Roadster en enkele hobbyschuur-projecten staan eind dit jaar de eerste elektrische auto's die in serie worden gebouwd definitief bij de dealer. Citroën is er met zijn C-Zero vroeg bij. We konden vast kort met de auto op pad.
De C-Zero is natuurlijk niets anders dan een variatie op de Mitsubishi i MiEV in het kader van de samenwerking tussen de Japanners en PSA. Dus ook in dit geval zitten de lithium-ion accu's onder de stoelen en drijft een elektromotor de achterwielen aan. de C-Zero heeft een vermogen van 64 pk en 180 Nm trekkracht. Wat het meeste opvalt is de ruimte in de auto. Zeker van voren lijkt het net een invalide-voertuig, maar binnenin beschikken zowel voor- als achterpassagiers over meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Enkel de bagageruimte is erg krap, mede omdat de aandrijving dus aan de achterkant zit.
Het sturen gaat licht en vooral het onderstel komt erg volwassen over. De reacties om het stroompedaal zijn zeker bij lage snelheden erg goed: het maximumkoppel is immers vanaf 0 tpm beschikbaar zodat de versnelling dik in orde is. Ideaal voor vlot weggebruik in de stad. Met een maximumsnelheid van 130 km/h is de auto minder geschikt voor grote afstanden, iets wat nog een versterkt wordt door de actieradius van 130 km (sic!). Opladen duurt 6 uur, maar met een snellader kun je de accu in 30 minuten tot 80 procent opladen.
Citroën verzekert dat ook particulieren de auto kunnen gaan kopen. Dit in tegenstelling tot veel andere projecten, waar enkel leasecontructies mogelijk zijn. Voor de technisch gelijkwaardige i MiEV worden echter bedragen genoemd rond de 40.000 euro, Citroën noemt dat 'wat veel'. De exacte prijs laat evenwel nog op zich wachten.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.