Citroën C-Zero (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-Zero |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 8.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Na de eerste 800 km is de eerste indruk positief, maar met toch een paar minpunten betreffende het rijgedrag van de auto.
Aandrijving: Dit is mijn eerste elektrische auto en mijn mening is dat elektrische aandrijving in het algemeen superieur is aan een verbrandingsmotor. Het motorvermogen is direct en volledig beschikbaar, nagenoeg zonder motorgeluid of trillingen. Enkel bij heel langzaam rijden is er bij de c-zero soms een lichte trilling van de motor merkbaar, ik vermoed door de overgang van het ene naar het andere anker in de electromotor. De c-zero is snel genoeg, niet zo snel als mijn vorige auto, een Audi Coupe 2.3E, maar meer vermogen heb je eigelijk niet nodig in het dagelijkse verkeer.
De actieradius is voor mij ruim voldoende, ik gebruik de auto voornamelijk voor woon/werk verkeer met een dagelijkse afstand van 40 km. Wel is de actieradius die de meter op het instrumentenpaneel aangeeft zeer afhankelijk van de rijstijl, snelheid en gebruik van kachel en andere elektrische apparatuur. Bij het rijden in de stad blijft de actieradius gelijk of gaat deze zelfs omhoog door de regeneratie van de accu bij het loslaten van het acceleratiepedaal. Maar buiten de bebouwde kom zakt de actieradius veel sneller dan de gereden afstand, vooral boven de 80 km/h. De meter geeft bij een volle accu ruim 100 km aan, maar ik weet nog niet of dit echt haalbaar is, dit wil ik binnenkort eens uitproberen.
Onderstel: De vering is comfortabel, zeker gezien het formaat van de auto, en de demping is ook gewoon goed. Wel is te merken dat de auto niet is ontworpen voor hoge snelheden. Vooral boven de 80 km/h begint de besturing elastisch aan te voelen, je moet veel bijsturen. Er is ook een kleine speling in het stuur voelbaar en vooral hoorbaar, ik weet niet of dit normaal is voor deze auto, maar het lijkt mij niet dat dit al door slijtage komt bij deze kilometerstand. Verder is de auto zeer zijwindgevoelig, bij veel zijwind voor de auto duidelijk opzij gedrukt en moet je veel bijsturen. Maar dit is eigenlijk inherent aan het ontwerp van de auto, een smalle en hoge koets zonder wigvorm, zeer korte overhangen voor en achter en een achterin geplaatste motor. Hierdoor komt de meeste last op de achteras te liggen en wordt de relatief lichte voorkant snel van zijn koers gebracht door de kracht van de wind.
Interieur: De c-zero is van buiten zeer smal maar toch heb ik genoeg ruimte in de auto. Enkel de stoel zou wat mij betreft nog iets groter mogen zijn en lager verstelbaar. Maar dit kan niet omdat de accu's onder de vloer gemonteerd zijn. Ook is de gordel niet in hoogte verstelbaar waardoor deze eigelijk iets te laag zit, terwijl ik met 1.84 meter een gemiddelde lengte heb voor een Nederlander. De auto is duidelijk voor Japanners ontworpen. Het aanzien van het dashboard en interieur vind ik persoonlijk erg mooi. Sommige plactics lijken echter niet zo duurzaam voor de lange termijn. Maar dit is nog afwachten.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Renault Fluence - Citroën C-Zero

Test: Citroën C-Zero (2011)

Test: Citroën C-Zero – Mitsubishi i-MiEV

Test: Citroën C-Zero (2010)

Praktijkverbruik Nissan Qashqai: welk verbruik realiseert populaire cross-over?
