Test: Citroën C-Zero (2011)
Stroomopwaarts
Eén voor één komen de grote merken met hun elektrische auto's op de markt, zoals Citroën met de C-Zero. Gemakkelijk zal hij het niet krijgen, want als particulier heb je niets aan de stimuleringsmaatregelen die er voor bedrijven gelden voor EV's.
Hoewel we niet en masse aan de elektrische auto zullen gaan, heeft het er alle schijn van dat dit het jaar van de elektrische auto wordt. Alle voortekenen wijzen daarop.
In zijn buik heeft de elektrische auto van het Franse merk een 16 kWh lithiumionaccupakket en onder de vloer van de achterbak ligt een 67 pk en 180 Nm leverende synchroonmotor met permanente magneten. In de praktijk reageert de auto mooi vloeiend op het stroompedaal. In de stad gaat het nog vrij vlot ook. Alleen bij hogere snelheid kost het wat meer moeite om te versnellen. De C-Zero is voorzien van een traploze automatische versnellingsbak. Je kunt daarbij kiezen uit de standen D, R, N en P, net als we gewend zijn bij de meeste automaten. De auto remt in de gewone rijmodus (stand D) behoorlijk heftig af. Zeker op hogere snelheid doe je er daarom goed aan om bij het loslaten van het stroompedaal een snelle blik in de achteruitkijkspiegel te werpen om je ervan te verzekeren dat er geen bumperklever achter je rijdt. Nu is deze auto ook niet echt bedoeld voor hogere snelheden. En dan hebben we het niet alleen over het feit dat de efficiëntie minder wordt, maar ook het weggedrag is meer afgestemd op lagere snelheden.
Beperkte actieradius
Op tempo komt de Citroën enigszins afstandelijk over. Het is dus niet bepaald een stuurmansauto. Het relatief hoge koetswerk draagt daar ook zijn steentje aan bij. Een voordeel van die hoge carrosserie is wel dat er genoeg ruimte is voor een fatsoenlijke
zitpositie, weliswaar schouder aan schouder, maar wat maakt dat uit? Zelden zul je langere tijd met meerdere personen in een C-Zero doorbrengen, al was het maar omdat je over een beperkte actieradius beschikt. De fabrikant geeft een bereik van 150 kilometer op. In de praktijk mag je je echter gelukkig prijzen wanneer je de helft haalt. Je bent namelijk ongeveer net zo veel energie kwijt om het interieur op temperatuur te houden (zo'n 5 kW) als dat je gemiddeld kwijt bent voor de aandrijving (ook zo rond de 5 kW). En als de accu nagenoeg leeg is, duurt het weer zeven tot acht uur voor hij helemaal is opgeladen.
De combinatie van een lange laadtijd en een beperkte actieradius zal niet iedereen goed uitkomen, maar voor hen bij wie het wel past, kan deze auto een oplossing zijn. De grootste hobbel die dan nog moet worden genomen, is jezelf over de schrik van de prijs heen zetten. Die is namelijk fors. En dan te bedenken dat er nog geen bpm wordt geheven op dit karretje. Voor dit geld kun je met gemak drie vergelijkbare auto's met
benzinemotor kopen, zoals de Citroën C1. Als je het goed uitzoekt, zijn die auto's met benzinemotor ook nog wegenbelastingvrij en heb je alle bewegingsvrijheid die je je maar wensen kunt. Dan krab je je nog wel een keer achter je oor, zeker als particulier. Zakelijk is er meer perspectief, want bedrijven kunnen gebruik maken van verschillende stimuleringsmaatregelen en fiscale voordelen. Als leaserijder is er echter nog wel één lichtpuntje: met een elektrische auto hoeft er niets bij je inkomen te worden opgeteld.
PLUS & MIN
- +Reageert prima op het stroompedaal
- +Geen uitstoot
- +Nul procent bijtelling
- -Ligt niet erg strak op de weg
- -Beperkte actieradius
- -Forse aanschafprijs
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C-Zero |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 28.990 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 47 kW / 64 pk |
Maximaal koppel | 180 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 16 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 3.480 mm / 1.475 mm / 1.600 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.110 kg |
Laadvermogen | 340 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 145/65R15Prijzen |
Banden achter | 175/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 130 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s (fabrieksopgave: 15,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 14,9s |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Renault Fluence - Citroën C-Zero

Test: Citroën C-Zero – Mitsubishi i-MiEV

Test: Citroën C-Zero (2010)

Praktijkverbruik Nissan Qashqai: welk verbruik realiseert populaire cross-over?

Praktijkverbruik: is de Audi A1 (2010 – 2018) een zuinige keuze?

Classics - Deze Volkswagen Polo G40 kent bijna niemand
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.