Gereden: Chrysler 300C Touring

Chrysler 300C Touring
Chrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C TouringChrysler 300C Touring
Chrysler heeft de 300C Touring speciaal voor Europa ontwikkeld, in Amerika is de stationwagon niet eens leverbaar. We reden ermee op de Duitse Autobahn, eind 2004 staat'ie in de showroom.

Chrysler heeft de 300C Touring speciaal voor Europa ontwikkeld, in Amerika is de stationwagon niet eens leverbaar. We reden ermee op de Duitse Autobahn, eind 2004 staat 'ie in de showroom.

In Amerika biedt Chrysler de Dodge Magnum aan, een 300C Touring met een ander front, en de Pacifica, een stationwagonachtige crossover. Daarom is de 300 C Touring voorlopig niet in Amerika leverbaar. De stationwagon bezit hetzelfde imposante voorkomen als de sedan. De kleine zijruiten zijn gebleven, de achterkant oogt strak, vaak zie je dat de stationversie een stuk normaler is. Maar bij de 300C Touring bleven de opvallende lijnen in tact. Deze kont is met geen enkele andere stationwagon verwisselbaar. Chrysler noemt als concurrenten de BMW 5-serie touring, de Audi A6 Avant en de Saab 9-5 Estate. Flinke jongens, maar de Touring heeft een gigantische achterklep waarachter heel wat te verstouwen valt. Met 630 liter neemt hij bijvoorbeeld meer mee dan de station van BMW. Opvallend zijn de scharnierpunten van de achterklep. Die zitten erg ver naar voren, de klep loopt namelijk ver door in het dak. En zo ontstaat een riante opening. Met bodemplaten in de bagageruimte kun je naar hartelust variëren zodat je met schotten en netjes verschillende ruimtes kunt creëren. Jammer van die dakrails. Ze zijn erg klein, en lijken van een Hyundai Tucson te komen. Als we met de 5.7 V8 HEMI de 200 km/h-grens passeren klinkt er van boven een geweldig windgeruis, waarschijnlijk veroorzaakt door de reling.

Goedkope kunststof

Het gaat er dankzij de wielbasis van 3,05 meter lekker ruim aan toe in de 300C. Zowel voor- als achterin zit je bijzonder riant op gladde lederen zetels, of fauteuils liever gezegd. Al dat chroom en de andere glimmertjes aan de buitenkant scheppen hoge verwachting van het interieur. Maar het dashboard stelt een tikkeltje teleur. Het kunststof oogt wat goedkoop vergeleken met de materialen die Audi in de A6 gebruikt. Om maar een concurrent te noemen. Over de zitpositie zijn we wel te spreken. Het stuur laat zich elektrisch zeer uitgebreid verstellen, je kunt zelfs de pedalen op de ideale stand neerzetten. Ook dat kan met een druk op de knop. Gelukkig geeft de 300C Touring niet het typisch Amerikaanse zweverige gevoel, en de demping is nog een stuk Europeser. We vinden het zelfs aan de stugge kant, maar dat vinden we aan deze zijde van de grote plas juist prettig. En je kunt de Touring best met een hogere snelheid dan gebruikelijk een bocht insturen. Het overhellen blijft daarbij binnen de perken, en daardoor voelt de 300C verrassend vertrouwenswekkend aan. Hoewel de besturing vrij licht werkt, zeker in rechtuitstand. De voorwielophanging is uiteraard identiek aan die van de sedan, en achter heeft Chrysler alleen de vering en demping aangepast, zo'n station krijgt doorgaans zwaardere lasten voor z'n kiezen.

Er is al veel geschreven over de versie met de 5.7 V8-motor, die werkt met cilinderuitschakeling. Met 340 pk bezorgt de achtcilinder de 300C prestaties die bij het stoere uiterlijk passen. Met de V6-en hadden we nog niet gereden. In Duitsland was alleen de mogelijkheid met de 3.5 te rijden. Met 253 pk houdt het niet echt over. Dat klinkt wellicht vreemd maar de Touring weegt bijna 1.800 kilo, en we krijgen de 3.5 V6 nauwelijks over de 200 km/h, terwijl'ie dat volgens de fabrikant in zich heeft. We denken daarom dat de 2.7 op het prestatievlak helemaal teleur stelt, maar dat konden we niet aan den lijve ondervinden.

Standaard heeft de Touring achterwielaandrijving, zoals het een dikke Amerikaan betaamt. Maar vierwielaandrijving behoort voor de stationversie van de 300C ook tot de mogelijkheden. systeem verdeelt de krachten niet helemaal eerlijk naar de voor- en achterwielen, de vooras krijgt 38 procent, terwijl 64 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen gaat. De meerprijs van een Touring ten opzichte van een 300C bedraagt 3.500 euro, dat betekent dat de prijzen beginnen bij 51.200 euro.

Prijzen Chrysler 300C Touring

2.7i V6 * € 51.200

3.5i V6 * € 59.685

5.7i V8 Hemi** € 72.010

3.5i V6 AWD ** € 62.985

5.7i V8 AWD ** € 75.310

*= automaat, **= AutoStick

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.