Chrysler 300C 2.7 V6 (2007)

Chrysler 300C 2.7 V6 (2007)

Uitvoering300C 2.7 V6
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007

Chrysler 300C

Allereerst moet ik toegeven dat ik helemaal niet van plan was om ooit een 300C te kopen vanwege vooroordelen over de hoge gebruikskosten en de matige bouwkwaliteit.

Deze Chrysler is in 2007 destijds nieuw door mijn vader gekocht als vervanging van zijn bmw 523. Doordat mijn vader een auto van de zaak aangeboden kreeg, heb ik in 2009 deze auto van hem overgenomen.

Tot op heden heb ik geen moment spijt gehad dat ik deze auto heb gekocht. Het weggedrag is zoals je van een Amerikaanse auto verwacht: zeer comfortabel op lange afstanden en ietwat wollig in de stad. Dat betekend niet dat het stuurt als een natte dweil, integendeel, het stuur is redelijk zwaar bekrachtigd zodat het zelfs enige moeite kost om de auto de bocht om te sturen. Ik durf zelfs te zeggen dat hij net zo "zwaar" stuurt als de 523 van mijn vader. De vering is redelijk comfortabel te noemen wat echt een probleem is bij de giga-drempels die ons land rijk is, als je niet met zeer gematigde snelheid over zo'n ding heen rijdt dan word je getrakteerd op een schrapend geluid van je voorbumper.

Zoals je ook van een Amerikaanse auto mag verwachten zit een 300C standaard al zeer goed in z'n uitrusting, zaken waar de bij andere merken duizenden euro's voor moet bijbetalen zijn gewoon standaard op deze auto. Bijvoorbeeld: Xenon met koplampsproeiers, auto. dimmende binnen EN buitenspiegels, bandenspanningscontrole systeem, stoelverwarming, climate control met 2 zone's, regensensor/lichtsensor en ga zo maar door. Vooral de automatisch dimmende buitenspiegels zijn echt een uitkomst, ik snap niet waarom niet meer merken dit systeem ook toepassen. Ook heel handig is dat de buitenspiegels automatisch naar beneden kantelen zodat je de stoeprand kan zien als de auto in "R" staat.

De prestaties zijn daarentegen voldoende. Een 2.7L V6 met 193PK/258NM in een auto die met bestuurder ruim 1900KG weegt is geen overdaad en dat merk je op de snelweg: het kost allemaal wat meer tijd om in te halen en voor je het weet heb je weer een ongeduldige tdi op je achterbumper hangen. Maar als je eenmaal de cruise control hebt ingesteld dan rijd je wel iets lekkerder dan zo'n gehaast golfje. Het verbruik schommelt dan tussen de 13 en 15 liter op 100 km. Over de standaard remmen heb ik wel wat aan te merken want deze zijn niet goed op hun taak berekend. Als ik met passagiers in de auto rem dan moet ik het pedaal zeer ver intrappen voordat er een adequate vertraging wil plaatsvinden. Daar komt nog bij dat de remschijven zeer snel kromtrekken: Ik heb al 2x de schijven rondom moeten verwisselen in 90000KM. Reden genoeg om binnenkort geperforeerde Stoptech remmen te monteren die gegarandeerd niet zullen kromtrekken.

De kwaliteit van het interieur wordt door veel mensen als ondermaats geclassificeerd, meestal door vooroordelen en gedachtes die nog in de jaren '90 (Buick park avenue, chrysler neon) zijn blijven steken. Ik kan zeggen dat het interieur gewoon goed in elkaar steekt en over de bouwkwaliteit heb ik zeker geen klachten. Wel is het zo dat sommige zaken misschien van een hoogwaardiger stuk plastic vervaardigd hadden kunnen worden maar dat is zeker niet iets waar ik mij aan stoor. Vooral de serene rust in de auto is geweldig (motor draait stationair 600 toeren per min.) en dat maakt het ook een geweldige cruiser. Omdat ik dagelijks ruim 180 kilometer over de snelweg moet rijden is dit een geweldige ervaring.

Praktische nadelen zijn er wel aan een auto van dit formaat (5.05 M): parkeerplekken blijken vaak 0.5 meter te kort en ook op smalle straten komen de zijspiegels van geparkeerde auto's wel heel snel dichtbij. Als je net zoals ik in autohatend Utrecht woont (autovrij centrum, gecamoufleerde flitspaal op elke hoek) dan wil dit nog wel eens leiden tot enige ergernis.

De meeste mensen die ik tegen kom vinden dit echt een prachtig model. Overal krijg ik (positieve) opmerkingen over mijn auto te horen. Zelfs fietsers willen nog wel eens hun duim opsteken als ik langs rij en de jeugd vind het natuurlijk helemaal te gek.

Er is een Amerikaans spreekwoord dat luidt: "Once you drive American, you'll never want anything else". Ik kan niet anders dan dit beamen.

PROBLEMEN:

29000km: Auto-functie weectrische ramen weigeren dienst, na bezoek aan de dealer meteen opgelost.

43000km: Navigatie systeem uitgevallen en geeft zwart beeld. Systeem werd onder garantie vervangen.

55000km: Rechter Xenon koplamp valt uit. Nieuw exemplaar a €800 gemonteerd. Kleurverschil bleek op te treden en het linker expemplaar is onder coulance gratis vervangen.

58000km: Parkeersensoren voor blijven "piepen" als er geen obstakels voor de auto zijn. Er bleek een storing in het electrish circuit te zijn.

60000km: Auto valt uit na het starten, gaskleppen gereinigd en sindsdien geen problemen meer.

68000km: Engine warning light en boodschap "Do not drive further" verschijnt in beeld. Haastig gebeld naar de dealer en het bleek een storing in de bougie van de zesde cylinder te zijn. Systeem werd toen gereset.

76000km: Er komt een bonkend geluid van de achterwielen af als er over een een oneven weg wordt gereden. Na een bezoek bij de dealer bleek er een connectie in de handremkabel los te zitten.

78000km: Auto ontwikkeld een hevige vibratie bij hoge snelheden (190+). Stuur en stoelen beginnen te trillen en het wordt gewoon niet veilig om verder te rijden. Bezoek bij de dealer laat geen problemen zien en er blijkt niets aan de hand. De trilling is helaas nog niet verholpen.

82000km: Kleine beurt a €2900 uitgevoerd waarbij is gebleken dat de achterwielen enige speling hadden door niet goed gemonteerde wiellagers. Dit is verholpen en de vibratie is nu gelukkig ook verleden tijd.

En toch kom ik weer terug op dat spreekwoord. Ondanks de problemen en de momenten van frustratie die deze auto me heeft opgeleverd, wil ik toch niets liever dan door blijven rijden in mijn 300C. Zelfs na 4 jaar kijk ik nog steeds even om als ik hem achter laat op een parkeerterrein.

MOPAR or NO CAR.