Chrysler 300C 2.7 V6 (2007)

Chrysler 300C 2.7 V6 (2007)

Uitvoering300C 2.7 V6
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007

Chrysler 300C

Allereerst moet ik toegeven dat ik helemaal niet van plan was om ooit een 300C te kopen vanwege vooroordelen over de hoge gebruikskosten en de matige bouwkwaliteit.

Daar komt nog eens bij dat het een vrij kostbare aangelegenheid (verzekering) is om zo'n auto te rijden als je pas 20 jaar oud bent.

Deze Chrysler is in 2007 nieuw door mijn vader gekocht als vervanging van zijn bmw 530. Doordat mijn vader een auto van de zaak aangeboden kreeg, heb ik in 2009 deze auto van hem overgenomen.

Rijgedrag:

Tot op heden heb ik vrijwel geen moment spijt gehad dat ik deze auto heb gekocht. Het weggedrag is zoals je van een Amerikaanse auto verwacht: zeer comfortabel op lange afstanden en ietwat wollig in de stad. Dat betekend niet dat het stuurgedrag alle dynamiek van een natte dweil heeft, integendeel, het stuur is redelijk zwaar bekrachtigd zodat het zelfs enige moeite kost om de auto de bocht om te sturen en je voelt wel degelijk wanneer de voorwielen hun grip aan het verliezen zijn. Ik durf zelfs te zeggen dat hij net zo "zwaar" stuurt als de 530 van mijn vader.

De vering/demping is redelijk comfortabel te noemen wat een groot probleem is bij de giga-drempels die ons land rijk is, als je niet met een zeer gematigde snelheid over zo'n ding heen rijdt word je getrakteerd op een schrapend geluid van je voorbumper.

Uitrusting:

Zoals je ook van een Amerikaanse auto mag verwachten zit een 300C standaard al zeer goed in z'n uitrusting, zaken waar je bij andere merken duizenden euro's voor moet bijbetalen zijn gewoon standaard op deze auto. Bijvoorbeeld: Xenon met koplampsproeiers, auto. dimmende binnen EN buitenspiegels, bandenspanningscontrole systeem, stoelverwarming, elekrische voorstoelen pedalen en stuurkolom met memory , dual zone climate control, regensensor/lichtsensor, Boston Acoustics geluidssysteem met 12 speakers en 300 watt en zelfs een klasse III alarmsysteem. Vooral de automatisch dimmende buitenspiegels zijn echt een uitkomst, ik snap niet waarom niet meer merken dit systeem ook toepassen. Ook heel handig is dat de buitenspiegels automatisch naar beneden kantelen zodat je de stoeprand kan zien als de auto in "R" staat. Deze auto is verder nog uitgerust met het "comfort" pakket wat voorziet in lederen bekleding, stoelverwarming voor de achterbank, een DVD-navigatiesysteem met ingebouwde 6 cd wisselaar en een afneembare trekhaak.

Maar wat mij het meest aanspreekt aan deze wagen is dat je het idee krijgt dat er goed over bepaalde zaken is nagedacht. Ik zal proberen een voorbeeld te geven: De automatische koplampen zijn ook gekoppeld aan de sensoren voor de ruitenwissers. Dus als het begint te regenen gaan de koplampen ook automatisch aan. De ruitenwissers zijn verder ook gekoppeld aan de versnellingsbak. Als je in regenachtige omstandigheden harder dan 130km/uur rijdt, schakelen de wissers automatisch naar de hoogste interval stand. Als je weer voor een stoplicht komt te staan schakelen de ruitenwissers automatisch naar de laagste stand (dit is natuurlijk allemaal de overrulen). Het zijn kleine zaken maar zo krijg je wel het gevoel dat de wagen goed ontworpen is.

Motor/techniek:

De prestaties zijn voldoende. Een 2.7L V6 met 193PK/258NM in een auto die met bestuurder ruim 1900KG weegt is geen overdaad en dat merk je op de snelweg: het is allemaal wel snel genoeg maar je zit zeker niet op een raket. Voor je het weet heb je weer een ongeduldige tdi op je achterbumper hangen. Als je eenmaal de cruise control hebt ingesteld dan rijd je toch wel iets lekkerder dan zo'n stuiterend golfje. Het verbruik schommelt dan tussen de 13 en 15 liter op 100 km (bij 130 Km/h op de cruise control).

Het grappige is dat deze 2.7 L V6 motor in samenwerking met Mitsubishi is ontwikkeld, als gevolg daarvan zit het met de betrouwbaarheid van het blok zelf wel goed. De motor is derhalve voorzien van een distributieketting welke nooit vervangen hoeft te worden en een drive-by-wire electronic throttle control system (er is dus geen mechanische verbinding tussen de motor en het gaspedaal). De 2.7 werd al eerder in de Sebring en de 300M toegepast. De enige modificatie voor de 300C was het aanpassen van de versnellingsbak omdat de 300C achterwielaangedreven is t.o.v. de voorwielaangedreven 300M

Dit is dus echt wat je een wereldauto noemt: Amerikaanse styling, Duits onderstel en Japanse motortechniek

Over de standaard remmen heb ik wel wat aan te merken want deze zijn niet goed op hun taak berekend. Als ik met passagiers in de auto rem dan moet ik het pedaal zeer ver intrappen voordat er een adequate vertraging wil plaatsvinden. Daar komt nog bij dat de remschijven zeer snel kromtrekken: Ik heb al 2x de schijven rondom moeten verwisselen in 90000KM. Reden genoeg om binnenkort geperforeerde Stoptech remmen te monteren die gegarandeerd niet zullen kromtrekken.

Interieur:

De kwaliteit van het interieur wordt door veel mensen als ondermaats geclassificeerd, meestal door vooroordelen en gedachtes die nog in de jaren '90 (Buick park avenue, chrysler neon) zijn blijven steken. Ik kan zeggen dat het interieur gewoon goed in elkaar steekt en over de bouwkwaliteit heb ik zeker geen klachten. Wel is het zo dat sommige zaken misschien van een hoogwaardiger stuk plastic vervaardigd hadden kunnen worden maar dat kan bij elke auto wel gezegd worden. Vooral de serene rust in de wagen is geweldig (motor draait stationair 500 toeren per min.) en dat maakt het ook een geweldige cruiser. Omdat ik dagelijks ruim 180 kilometer over de snelweg moet rijden is dit een geweldige eigenschap.

In de praktijk:

Praktische nadelen zijn er wel aan een auto van dit formaat (5.05 M): parkeerplekken blijken vaak 0.5 meter te kort en ook op smalle straten komen de zijspiegels van geparkeerde auto's wel heel snel dichtbij. Als je net zoals ik in Utrecht woont (autovrij centrum, gecamoufleerde flitspaal op elke hoek) dan wil dit nog wel eens leiden tot enige ergernis.

Op de snelweg hebben zijn formaat en imposante voorzijde daarentegen wél een groot voordeel. En dat is dat de meeste mensen meteen voor je aan de kant gaan als ze je zien aankomen in hun spiegel.

De meeste mensen die ik tegen kom vinden dit echt een prachtig model. Overal krijg ik (positieve) opmerkingen over mijn auto te horen. Zelfs fietsers willen nog wel eens hun duim opsteken als ik langs rij en de jeugd vind het natuurlijk helemaal te gek. Niet dat ik een aandachtstekort heb, maar zo'n wagen moet je gewoon niet gaan rijden als je anoniem door het verkeer wilt gaan.

Er is een Amerikaans spreekwoord dat luidt: "Once you drive American, you'll never want anything else". Ik kan niet anders dan dit beamen.

Problemen

PROBLEMEN:

29000km: Auto-functie elektrische ramen weigeren dienst, na bezoek aan de dealer meteen opgelost.

43000km: Navigatie systeem uitgevallen en geeft zwart beeld. Systeem werd onder garantie vervangen.

55000km: Rechter Xenon koplamp valt uit. Nieuw exemplaar a €800 gemonteerd. Kleurverschil bleek op te treden en het linker exemplaar is toen onder coulance vervangen.

58000km: Parkeersensoren voor blijven "piepen" als er geen obstakels voor de auto zijn. Er bleek een storing in het elektrisch circuit te zijn.

60000km: Auto valt uit na het starten, gaskleppen gereinigd en sindsdien geen problemen meer.

68000km: Engine warning light en boodschap "Do not drive further" verschijnt in beeld. Haastig gebeld naar de dealer en het bleek een storing in de bougie van de zesde cylinder te zijn. Systeem werd toen gereset.

76000km: Er komt een bonkend geluid van de achterwielen af als er over een een oneven weg wordt gereden. Na een bezoek bij de dealer bleek er een connectie in de handremkabel los te zitten.

78000km: Auto ontwikkelt een hevige vibratie bij hoge snelheden (190+). Stuur en stoelen beginnen te trillen en het wordt gewoon niet veilig om verder te rijden. Bezoek bij de dealer laat geen problemen zien en er blijkt niets aan de hand. De trilling is helaas nog niet verholpen.

82000km: (Kleine) beurt a €2900 uitgevoerd waarbij is gebleken dat de achterwielen enige speling hadden door niet goed gemonteerde wiellagers. Dit is verholpen en de vibratie is nu gelukkig ook verleden tijd.

En toch kom ik weer terug op dat spreekwoord. Ondanks de problemen en de torenhoge kosten wil ik toch niets liever dan door blijven rijden in de 300C. Zelfs na 4 jaar kijk ik nog steeds even om als ik hem achter laat op een parkeerterrein.

MOPAR or NO CAR.

UPDATE Grote beurt

De wagen heeft laatst een grote beurt gehad bij de Chryler dealer (Carplan, Utrecht). Zoals gewoonlijk vinden ze altijd wel iets dat vervangen moet worden en deze keer was dat niet anders.

De prijs van het onderhoud zelf viel nog enigszins mee (690 Euro) maar nu blijkt dat zowat de gehele voorwielophanging vervangen dient te worden vanwege verregaande slijtage. Dat geintje gaat mij dus 1300 euro's kosten. Nu is mijn rijgedrag daar ook wel enigszins debet aan.

Ik zit nu dus even te bedenken wat ik moet doen aangezien de gebreken amper te merken zijn aan het rijgedrag van de auto.

Ik houd jullie nog op de hoogte

Katalystator defect?

Vandaag ging het motorwaarschuwingslampje weer branden. Snel naar de dealer gegaan ter controle. Het blijkt dat er een storing in de katalysator was. De temperatuur liep volgens de O2 sensors te hoog op. De oorzaak hiervan kan liggen bij de lambdasensor, of de katalisator kan defect zijn.

Aangezien een lambdasensor maar 40 Euro kost, en een nieuwe kat ruim 1000, hoop ik dus van harte dat het de sensor is.

To be continued...

3,5