Gereden: Cadillac XLR

Boulevardcruiser

Cadillac XLR
Cadillac XLRCadillac XLRCadillac XLRCadillac XLRCadillac XLRCadillac XLRCadillac XLR
Als je de prestatiecijfers van de Cadillac XLR bekijkt, denk je te maken te hebben met een rauwe sportauto. Niets is echter minder waar: de XLR is een echte cruiser.
Als je de prestatiecijfers van de Cadillac XLR bekijkt, denk je te maken te hebben met een rauwe sportauto. Niets is echter minder waar: de XLR is een echte cruiser om mee langs de boulevard te toeren.
Hoewel Cadillac er prima in geslaagd is een moderne auto te ontwerpen, die bovendien technisch goed in elkaar steekt, verloochent de XLR zijn afkomst niet. Onmiskenbaar Amerikaans is het geluid van de dikke Northstar V8.
Hij kan wel wat, hoor. In 5,9 seconden naar de 100 km/h bijvoorbeeld. Ja, hij is net als zijn voorouders nog steeds in staat de klinkers uit de straat te trekken. Zijn top is begrensd op 250 km/h (waar hebben we dat eerder gehoord). De XLR heeft een prima onderstel dat bovendien is voorzien van een tractie- en stabiliteitscontrole systeem.
Het onderstel is afgesteld op comfort en niet op sportief rijgedrag. Daarom nodigt deze GT niet uit tot sportieve acties op bochtige bergwegen. Voor het snelle werk is de opzet van de Cadillac te vaag.
"Voor mensen die sportief willen rijden hebben we een andere auto," zegt de PR-directeur van Cadillac Europa, "de splinternieuwe Corvette C6." Een terechte opmerking.
De XLR is een GT pur sang. Een vakantieganger waarmee je zonnige oorden op moet zoeken. Daar hoort deze Caddy-cabrio thuis. Lekker relaxed. Dan hoor je de motor nauwelijks en heeft de rijwind weinig invloed. Zelfs bij 120 km/h kunnen de inzittenden elkaar nog uitstekend verstaan.
Alles zit erin
In een auto die standaard is voorzien van vrijwel alle denkbare toeters en bellen. Slaapstoelen wordt een beetje moeilijk in een tweezitter, maar radio, cd, tv, dvd, telefoon, navigatie, klimaatcontrole, keyless access hoort er allemaal bij. Wat te denken van stoelverwarming in twee standen en stoelverkoeling in twee standen.
En dan de kap. Binnen 30 seconden verdwijnen de glazen achterruit, de driehoekige zijramen en de metalen hardtop door middel van 8 hydraulische cilinders die worden opgepompt door een elektrische pomp, keurig opgevouwen in de kofferbak. Vervolgens wordt de zaak netjes afgedekt.
Zeer binnenkort wordt de eerste van de 12 XLR's die dit jaar naar Nederland komen, afgeleverd aan een klant die hem bestelede op de Miljonairsfair in de RAI. De Cadillac XLR kost 129.500 euro.
Een uitgebreide rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 15 (30 maart -7 april).

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.