AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Einde voor Cadillac XLR
14
In de lente van dit jaar stopt Cadillac met de productie van de XLR. Dan rolt de laatste van de productieband van de fabriek in Bowling Green, Kentucky.
De Cadillac XLR is directe familie van de Corvette. Ze komen zelfs uit de zelfde fabriek maar de XLR wordt wel in een aparte afdeling gemaakt. In 2003 begon Cadillac met de sportauto. Die is sterk gebaseerd op de Evoq concept car uit 1999.
Het hoogtepunt was in 2005; toen zijn 3.730 exemplaren gebouwd. In 2008 waren dat er nog maar 1.250. Da's 28 procent minder dan in het jaar daar voor. In Europa is de sportauto ook aan de man gebracht, maar hier is niet meer dan een handjevol verkocht.
De Cadillac-dealers kunnen nu voor de laatste keer XLR's bestellen. "Het is niet ongebruikelijk dat een sportauto als deze maar een beperkte levensduur heeft," vertelt een woordvoerder van Cadillac. "De XLR is voor Cadillac nuttig geweest om het merk nieuw leven in te blazen." De CTS-V en de komende CTS Coupe moeten voortaan de pk-honger van de Cadillac-koper stillen. Een directe opvolger voor de XLR komt er niet. Met het verdwijnen de Cadillac XLR gaan enkele tientallen banen verloren.
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.