Gereden: BMW X5

BMW X5
Schoner, zuiniger, ruimer en slimmer: de BMW X5 is in vele opzichten ingrijpend vernieuwd. Al is hem dat niet meteen aan te zien.

Er was geen enkele reden om de vormgeving van de X5 heel anders aan te pakken, meent BMW. In de afgelopen anderhalf jaar zijn de verkoopcijfers van deze auto wederom gestegen. Net als de buitenkant komt het interieur daarom heel bekend voor. Maar wie beter kijkt, ziet wel degelijk grote veranderingen. Zo is er nu een vrijstaand, groot breedbeeldscherm bovenop het dasboard geplaatst voor het infotainment. Hierdoor kon het scherm in het dashboard achterwege blijven. Het dashboard is platter en lager ingebouwd, wat het SUV-gevoel versterkt van lekker hoog zitten een veel ruimte om je heen.
De achterbank is nu in drie delen omklapbaar, waardoor de bagageruimte vergroot kan worden van 650 naar 1.870 liter, respectievelijk 30 en 120 liter meer dan bij de voorganger. Optioneel is een derde zitrij leverbaar, om van de X5 een zevenzitter te maken. En de in twee delen te openen achterklep is voortaan standaard elektrisch te bedienen.

Schrijven

Voor het eerst kunnen letters en cijfers voor bijvoorbeeld de navigatiebestemming niet alleen met knoppen of met spraakcommando's worden ingevoerd, maar ook door ze simpelweg met een vinger op de bekende knop van de iDrive te schrijven. Dit geïntegreerde touchpad biedt tevens de mogelijkheid om op de interactieve kaart van het navigatiesysteem met je vingers de kaart te verschuiven en in- of uit te zoomen. Alsof je een product van Apple bedient.

Achterwielaandrijving

Een van de nieuwe rijhulpen is de volledig automatische Parking Assistant, die niet alleen stuurt, maar ook gas geeft en remt. En de Traffic Jam Assistant neemt in de file tot een snelheid van 40 km/h het werk van de bestuurder volledig over.
Gewichtsbesparing (tot 90 kg) en minder luchtweerstand (een CW-waarde van 0,31) hebben de X5 zuiniger gemaakt. Ook de standaard achttraps automaat hielp daaraan mee. Zo biedt de X5 sDrive25d met zijn nieuwe viercilinder dieselmotor een voor dit segment mooi lage CO2-uitstoot van 149 g/km en een verbruik van 5,6 liter op de 100 km. Deze uitvoering heeft uitsluitend achterwielaandrijving, een primeur voor de X5, en hij is met een prijs van €68.200 de goedkoopste versie van de nieuwe BMW, die vanaf 16 november bij de Nederlandse dealers staat.

Bij deze eerste kennismaking staat de xDrive 30D (prijs €79.900) voor ons klaar. Deze 258 pk sterke diesel zorgt ervoor dat de X5 niets tekort komt. Maar als we even later overstappen in de xDrive 50i (450 pk voor een prijs van €115.000), blijkt dat toch echt de slagroom op de taart. Meer kracht en souplesse en daarbij een mooier geluid, dat de beleving van deze chique avonturier compleet maakt.

De nieuwe X5 maakt de overstap van hydraulische naar elektrische stuurbekrachtiging. Dat de besturing daardoor een fractie kunstmatiger aanvoelt, went snel. Het gaat er vooral heerlijk licht aan toe, met niettemin de nodige precisie. Mede door de lagere luchtweerstand, blijkt het rijwindgeluid in deze BMW tot een minimum gedaald. De stilte draagt bij aan het comfort, dat toch al op hoog niveau staat dankzij het daadkrachtige onderstel. Dit laat zich nauwelijks van de wijs laat brengen door oneffenheden in de weg en leidt tot een uitdagende wegligging, waar nog steeds geen andere SUV in deze klasse aan kan tippen.

Bij een uitstapje in het terrein blijkt dat het accent van de ogenschijnlijke avonturier toch vooral op luxe ligt. Hij heeft net niet genoeg bodemvrijheid om zich over flinke rotsblokken te kunnen verzetten. En ook het ontbreken van een tussenbak met lage gearing, maakt het lastiger om in ruig terrein de nodige tractie te vinden. De koper van een X5 zal echter vrijwel nooit deze grenzen op zoeken. Die zoeft liever over het strakke asfalt van de A2.

Tot zover onze eerste indruk van de nieuwe BMW X5. Wil je écht alle ins en outs weten over deze auto? Zet dan woensdag 11 september in je agenda! Dat is de dag waarop AutoWeek nummer 38 in de winkels ligt, met daarin de uitgebreide Eerste Rijtest.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.