Gereden: BMW 4-serie
Hoe mooi de conceptversie van de 4-serie ook was, echt verrassend kon je hem ook weer niet noemen. BMW weet gewoon goed raad met coupés. Het zit het merk in het bloed. De uiteindelijke 435i zoals we hem vandaag bij ons hebben oogt dan ook in geen enkel opzicht anders dan je zou verwachten.
BMW mag de nieuwe modellijn dan wel 4-serie noemen, als hij toch 3-serie coupé had geheten had echt niemand het gevoel gehad van: hmm dit had zomaar een eigen modelreeks kunnen zijn. Het moge duidelijk zijn dat et besluit van de marketing en niet van de technische afdeling is gekomen. De engineers hebben waarschijnlijk nonchalant hun schouders opgehaald en zijn doorgegaan met wat ze al aan het doen waren: een steengoede coupé bouwen. Want oh, de nieuwe BMW 4-serie is zaligmakend. Bij introductie van de vorige (euh) 3-serie coupé lanceerde BMW ook meteen zijn bejubelde 3,0 twinturbo zes-in-lijn in wat toen de 335i heette.
Motorinhoud en benaming zijn sinds die tijd losstaande zaken, maar de opvolger van dat blok vinden we nu in de 435i. Niet ontoevallig de enige versie van de 4-serie die we vandaag kunnen rijden. Opnieuw een 3.0 zes-in-lijn, maar dan met één turbo. Het vermogen bleef met 306 pk gelijk. Geen probleem, de auto is loeisnel en de achttraps automaat van ZF is zo goed dat we geen moment verlangen naar de M-DCT bak die ooit in de 335i lag. Sterker nog, misschien is de ZF volautomaat wel beter voor dit type auto. Altijd soepel, maar goed luisterend en zeer snel. Dan mag de M4 het straks met dubbele koppeling doen.
De huidige reeks nieuwe modellen van BMW is zonder uitzondering comfortabeler dan voorheen en ook de 4-serie is niet zo hard als de 3-coupé was. Maar ondertussen zit er een zalige dynamische balans in de auto. Het uitblijven van onderstuur gecombineerd met de vlezige BMW-besturing is wat deze auto zo anders maakt dan bijvoorbeeld een A5. Soepel, dynamisch snel. Zalig.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 31 die woensdag 31 juli verschijnt.