Gereden: Audi RS7 Sportback
Behoorlijk fijn, kunnen we inmiddels stellen. De grote attractie van de RS7 is zijn krachtbron, dezelfde vierliter twinturbo V8 die we al uit de RS6 kennen. De achtcilinder levert een maximumvermogen van 560 paardenkrachten en 700 Newtonmeter aan trekkracht, voldoende om binnen vier seconden van nul naar honderd te knallen. Afhankelijk van welke topsnelheid je aanvinkt op je bestelformulier - ja, ook dat kost extra centen bij Audi - raast de auto door naar 250, 280 of zelfs 305 kilometer per uur. Het gemak waarmee de RS7 die snelheden bereikt is even indrukwekkend als eenvoudig. Voet naar de vloer, handjes netjes aan het stuur en wachten maar: onder luid gebulder uit de twee ovale bumperstukken (ze zitten namelijk niet vast aan de uitlaten) suist de RS7 richting de begrenzing, zonder dat je ook maar één moment het gevoel hebt dat de auto de marteling niet aankan. Technisch superieur en uiterst capabel, maar hij raffelt zijn sprintjes af zonder ook maar een spoortje zweet.
Bochten? Nee bedankt
Standaard monteert Audi de RS7 op een luchtgeveerd onderstel, en dat is zelfs in de hardste 'Dynamic'-stand vooral erg comfortabel. 'Dat wil je juist in dit segment.' Inderdaad, er valt wat voor dit karakter te zeggen. Maar daar staat tegenover dat de RS7 eigenlijk helemaal geen fan is van bochten: vooral zijn gewicht speelt hem parten want de koets danst nogal op de vering, de achterkant van de auto blijft wat onrustig en zet zich matig na het insturen en het verschuivende gewicht resulteert uiteindelijk in onderstuur. Het dynamische kantje van de RS7 ervaar je dan ook het beste zodra je een bocht uit knalt: de quattro-vierwielaandrijving levert je maximale tractie en de immense boost van de dubbele turbo bezorgt je zelfs na wat rafelig bochtenwerk meteen weer een dikke glimlach. Hou de laterale G-krachten bij deze auto weg, want volgas wegtrekkend is de RS7 helemaal in zijn element.
Overigens heeft Audi ook nog een sportiever onderstel beschikbaar voor de RS7, voorzien van actieve dempers. Het merk claimt dat de auto daarmee stukken dynamischer is. Of dat zo is lees je, samen met alle andere details over de nieuwe RS7, in AutoWeek 30 die vanaf aanstaande woensdag 24 juli overal te koop is. In dezelfde week komen we natuurlijk ook met een video.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A7 Sportback 1.8 TFSi 190pk 2x S-LINE Edit. S-Tr. 140kw Elektr. A,Klep / ACC / Navi / Afn.Trekhaak
- 2018
- 213.545 km

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line plus / Schuifdak / Luchtvering / Head-Up / Nachtzicht / 360 camera
- 2012
- 158.173 km
![Audi A7 SPORTBACK 55 TFSI 340pk Quattro Pro Line Aut. [ Leder LED Stoelverwarming ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57541398/0-bb85fba85f27862398f7be3405e7c181.jpg)
Audi A7 SPORTBACK 55 TFSI 340pk Quattro Pro Line Aut. [ Leder LED Stoelverwarming ]
- 2018
- 74.734 km