AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws

Gereden: Audi R8

  • Cornelis Kit
  • Autonieuws
5 februari 2007 om 14:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Audi zet met de R8 z'n eerste schreden in het segment van de serieuze sportwagens en dat zijn geen wankele eerste stapjes, integendeel. Al jaren wordt in Ingolstadt gespeeld met studiemodellen van tweezitters. Zo was er begin jaren negentig al de Avus, een conceptcar met W12-motor. In 2005 kregen we de Le Mans Quattro-concept te zien en deze laatste bleek de meest serieuze: we kennen hem nu bijna ongewijzigd als de R8, zowel van veraf als van dichtbij is het onmiskenbaar een Audi.
Audi zet met de R8 z'n eerste schreden in het segment van de serieuze sportwagens en dat zijn geen wankele eerste stapjes, integendeel. Al jaren wordt in Ingolstadt gespeeld met studiemodellen van tweezitters. Zo was er begin jaren negentig al de Avus, een conceptcar met W12-motor. In 2005 kregen we de Le Mans Quattro-concept te zien en deze laatste bleek de meest serieuze: we kennen hem nu bijna ongewijzigd als de R8, zowel van veraf als van dichtbij is het onmiskenbaar een Audi. Instappen in de R8 betekent binnenkomen in een wereld met veel vertrouwde Audi-elementen (inclusief MMS), en toch is het interieur helemaal nieuw. Er is een soort monocoque-effect gecreëerd met een koolstofvezelrand die als het ware om de bestuurder en het instrumentarium heen loopt, een knipoog naar Audi's successen in de lange afstandsracerij. De enige minpuntjes zijn het vrij lage plafond (je schuurt al snel met je kruin langs de hemelbekleding) en de relatief korte zittingen, maar voor het overige is het goed uit te houden in de nieuwe Audi. Met de rappe S- en RS-versies heeft Audi al indrukwekkend snelle techniek in huis en of dat niet genoeg is, kan er ook nog geput worden uit de magazijnen van volbloeddochter Lamborghini. Dat is dan ook gedaan. De 420 pk sterke V8 kennen we uit de Audi RS4 en de rest van de (optioneel sequentiële) aandrijflijn komt van Lamborghini huize, een mooie uitgebalanceerde combinatie. De 4.2 FSI-motor is er één van het betere soort; altijd bij de les en paraat voor serieuze versnelling, alleen zou-ie wat agressiever mogen klinken. Doe in tunnels je ramen open, schakel terug, geef flink gas en laat de uitlaat blèren. Da's genieten. Aan alles is te merken dat Audi een boel kennis en kunde in huis heeft om iets leuks te maken, maar misschien zijn ze in Ingolstadt in hun perfectionisme zelfs iets te ver doorgeschoten. De auto is af en toe iets te gelikt, te gepolijst. Hij neigt naar een voorspelbare allemansvriend en mist een rauw en gemeen randje. Dat uit zich ook in de besturing, die is net een beetje te licht en heeft iets te weinig gevoel. Iets meer scherpte zou niet erg zijn. Desalniettemin laat de auto laat zich wel mooi de hoek om zetten, aan het onderstel ligt het niet. Zonder problemen doet hij wat je hem opdraagt. En denk je bij het verkennen van de grenzen de auto 'kwijt te raken', dan grijpt de vierwielaandrijving in en zorgt ervoor dat je geen moment in paniek hoeft te raken. Geen moment zal de R8 je vertrouwen beschamen, nimmer heb je het gevoel dat je alles op alles moet zetten om de auto in toom te houden. Wie de adrenaline wil voelen opborrelen, behoedzaam wachtend op het onverwachte stapje opzij, die zal met een Dodge Viper op z'n wenken bediend worden. Maar is dat wat je wilt als je een sportwagen-voor-elke-dag zoekt? Nee, dan blijkt de Audi een veiligere keuze. En dat is de hele R8: alles op veilig. Audi kan ook weinig anders, een fabrikant van grote volumes kan het zich nu eenmaal niet permitteren dat z'n merk geassocieerd wordt met link spul. De volledige rij-impressie met de Audi R8 staat in AutoWeek 6, die vanaf 7 februari in de winkels ligt.
  • Houd me op de hoogte over de Audi R8
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Audi Audi R8

Uitgelicht aanbod

    4.2 V8 FSI B&O I NL-Auto I Leder I 420PK I R-Tronic

    Audi R8 4.2 V8 FSI B&O I NL-Auto I Leder I 420PK I R-Tronic

    • 2010
    • 111.049 km

    € 59.950

    Spyder 5.2 V10 FSI GT 561pk | B&O Systeem | Kuipstoelen | Carbon pakket | Climate control | Cruiuse control | El. cabriokap | 19" |

    Audi R8 Spyder 5.2 V10 FSI GT 561pk | B&O Systeem | Kuipstoelen | Carbon pakket | Climate control | Cruiuse control | El. cabriokap | 19" |

    • 2012
    • 6.215 km

    € 124.950

    5.2 FSI Quattro Plus, Akrapovič, ceramic, B&O, carbon, Xpel, dealeroh, NP290k

    Audi R8 5.2 FSI Quattro Plus, Akrapovič, ceramic, B&O, carbon, Xpel, dealeroh, NP290k

    • 2016
    • 32.095 km

    € 134.950

Meer Audi R8 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi R8 specificaties
  • Audi R8 occasions
  • Audi R8 video's
Advies en informatie
  • Audi R8 tests
  • Audi R8 gebruikersreviews
  • Audi R8 index
PREMIUM
Audi R8 - Eerste Rijtest

Audi R8 - Eerste Rijtest

In het gevarieerde gamma van Audi blijft de R8 een buitenbeentje. Een echte supercar met een...

Lees meer
Videoflashback: Audi R8 V10 Plus vs. Porsche 911 Turbo S

Videoflashback: Audi R8 V10 Plus vs. Porsche 911 Turbo S

40

In deze dagen waarop een hoop mensen thuis zitten leek het ons een goed idee om eens wat AutoWeek...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Audi R8 Green Hell ter ere van succes op Nürburgring

    Audi R8 Green Hell ter ere van succes op...

    10
    • 23 september 2020
  • Videoflashback: Audi R8 V10 Plus vs. Porsche 911 Turbo S

    Videoflashback: Audi R8 V10 Plus vs. Porsche...

    40
    • 25 maart 2020
  • Review
    Audi R8 4.2 FSI quattro (2008)

    Audi R8 4.2 FSI quattro (2008)

    4
    • 24 maart 2020
  • Autonieuws
    Prijs Audi R8 RWD bekend

    Prijs Audi R8 RWD bekend

    17
    • 11 november 2019
  • Autonieuws
    Audi scherpt R8 LMS GT4 aan

    Audi scherpt R8 LMS GT4 aan

    2
    • 6 november 2019
  • Autonieuws
    Audi R8 RWD nu ook in nieuw jasje gestoken

    Audi R8 RWD nu ook in nieuw jasje gestoken

    25
    • 6 november 2019
  • Autonieuws
    Audi toont R8 LMS GT2

    Audi toont R8 LMS GT2

    4
    • 5 juli 2019
Merk
Merk
  • Review
    Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition (2020)

    Audi A5 Sportback 40 TDI Business edition...

    • 17 april 2021
  • Autonieuws
    Audi komt met nieuw elektrisch model

    Audi komt met nieuw elektrisch model

    24
    • 15 april 2021
  • Autonieuws
    Eerste prijzen Audi Q4 e-tron bekend

    Eerste prijzen Audi Q4 e-tron bekend

    40
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Audi Q4 e-tron én Q4 Sportback e-tron: dik 520 kilometer actieradius

    Audi Q4 e-tron én Q4 Sportback e-tron:...

    141
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    61
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron Sportback klaar voor onthulling

    Elektrische Audi Q4 e-tron én Q4 e-tron...

    42
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent gesnapt

    Vernieuwde Audi A8 als ellenlange Maybach-concurrent...

    40
    • 7 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep