Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Audi R8

Gereden: Audi R8
  • Cornelis Kit
  • Nieuws
5 februari 2007 om 14:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Audi zet met de R8 z'n eerste schreden in het segment van de serieuze sportwagens en dat zijn geen wankele eerste stapjes, integendeel. Al jaren wordt in Ingolstadt gespeeld met studiemodellen van tweezitters. Zo was er begin jaren negentig al de Avus, een conceptcar met W12-motor. In 2005 kregen we de Le Mans Quattro-concept te zien en deze laatste bleek de meest serieuze: we kennen hem nu bijna ongewijzigd als de R8, zowel van veraf als van dichtbij is het onmiskenbaar een Audi.
Audi zet met de R8 z'n eerste schreden in het segment van de serieuze sportwagens en dat zijn geen wankele eerste stapjes, integendeel. Al jaren wordt in Ingolstadt gespeeld met studiemodellen van tweezitters. Zo was er begin jaren negentig al de Avus, een conceptcar met W12-motor. In 2005 kregen we de Le Mans Quattro-concept te zien en deze laatste bleek de meest serieuze: we kennen hem nu bijna ongewijzigd als de R8, zowel van veraf als van dichtbij is het onmiskenbaar een Audi. Instappen in de R8 betekent binnenkomen in een wereld met veel vertrouwde Audi-elementen (inclusief MMS), en toch is het interieur helemaal nieuw. Er is een soort monocoque-effect gecreëerd met een koolstofvezelrand die als het ware om de bestuurder en het instrumentarium heen loopt, een knipoog naar Audi's successen in de lange afstandsracerij. De enige minpuntjes zijn het vrij lage plafond (je schuurt al snel met je kruin langs de hemelbekleding) en de relatief korte zittingen, maar voor het overige is het goed uit te houden in de nieuwe Audi. Met de rappe S- en RS-versies heeft Audi al indrukwekkend snelle techniek in huis en of dat niet genoeg is, kan er ook nog geput worden uit de magazijnen van volbloeddochter Lamborghini. Dat is dan ook gedaan. De 420 pk sterke V8 kennen we uit de Audi RS4 en de rest van de (optioneel sequentiële) aandrijflijn komt van Lamborghini huize, een mooie uitgebalanceerde combinatie. De 4.2 FSI-motor is er één van het betere soort; altijd bij de les en paraat voor serieuze versnelling, alleen zou-ie wat agressiever mogen klinken. Doe in tunnels je ramen open, schakel terug, geef flink gas en laat de uitlaat blèren. Da's genieten. Aan alles is te merken dat Audi een boel kennis en kunde in huis heeft om iets leuks te maken, maar misschien zijn ze in Ingolstadt in hun perfectionisme zelfs iets te ver doorgeschoten. De auto is af en toe iets te gelikt, te gepolijst. Hij neigt naar een voorspelbare allemansvriend en mist een rauw en gemeen randje. Dat uit zich ook in de besturing, die is net een beetje te licht en heeft iets te weinig gevoel. Iets meer scherpte zou niet erg zijn. Desalniettemin laat de auto laat zich wel mooi de hoek om zetten, aan het onderstel ligt het niet. Zonder problemen doet hij wat je hem opdraagt. En denk je bij het verkennen van de grenzen de auto 'kwijt te raken', dan grijpt de vierwielaandrijving in en zorgt ervoor dat je geen moment in paniek hoeft te raken. Geen moment zal de R8 je vertrouwen beschamen, nimmer heb je het gevoel dat je alles op alles moet zetten om de auto in toom te houden. Wie de adrenaline wil voelen opborrelen, behoedzaam wachtend op het onverwachte stapje opzij, die zal met een Dodge Viper op z'n wenken bediend worden. Maar is dat wat je wilt als je een sportwagen-voor-elke-dag zoekt? Nee, dan blijkt de Audi een veiligere keuze. En dat is de hele R8: alles op veilig. Audi kan ook weinig anders, een fabrikant van grote volumes kan het zich nu eenmaal niet permitteren dat z'n merk geassocieerd wordt met link spul. De volledige rij-impressie met de Audi R8 staat in AutoWeek 6, die vanaf 7 februari in de winkels ligt.
  • Houd me op de hoogte over de Audi R8
Audi Audi R8

PRIVATE LEASE Audi R8

INFO
Audi
Audi
Audi R8 Coupé V10 RWD (2D/7A)
€ 3.436
Stel samen ▸
Audi R8 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi R8 5.2 FSI Quattro V10 Plus |Keramisch|Carbon|Camera|Sport uitlaat|

    Audi R8 5.2 FSI Quattro V10 Plus |Keramisch|Carbon|Camera|Sport uitlaat|

    • 2015
    • 58.699 km

    € 129.950

    Audi R8

    Audi R8

    • 2021
    • 9.587 km

    € 246.950

    Audi R8 Spyder 5.2 performance quattro | DYNAMIC STEERING | ADAPTIEVE DEMPING | 20 INCH VELGEN | R8 SPORTOELEN MET LEDER | NAVIGATIE | KEYLESS |

    Audi R8 Spyder 5.2 performance quattro | DYNAMIC STEERING | ADAPTIEVE DEMPING | 20 INCH VELGEN | R8 SPORTOELEN MET LEDER | NAVIGATIE | KEYLESS |

    • 2020
    • 14.489 km

    € 219.900

Meer Audi R8 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi R8

    55
    • 24 oktober 2018
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi R8 specificaties
  • Audi R8 occasions
  • Audi R8 video's
Advies en informatie
  • Audi R8 tests
  • Audi R8 gebruikersreviews
  • Audi R8 index
PREMIUM
Audi R8 - Eerste Rijtest

Audi R8 - Eerste Rijtest

In het gevarieerde gamma van Audi blijft de R8 een buitenbeentje. Een echte supercar met een...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi R8 4.2 FSI quattro (2008)

    Audi R8 4.2 FSI quattro (2008)

    4
    • 24 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Audi R8 4.2 FSI quattro (2008)

    Audi R8 4.2 FSI quattro (2008)

    28
    • 27 februari 2014
  • Gebruikersreview
    Audi R8 4.2 FSI quattro (2007)

    Audi R8 4.2 FSI quattro (2007)

    24
    • 6 januari 2011
  • Gebruikersreview
    Audi R8 4.2 FSI quattro (2007)

    Audi R8 4.2 FSI quattro (2007)

    29
    • 27 september 2007
meer reviews
Videoflashback: Audi R8 V10 Plus vs. Porsche 911 Turbo S

Videoflashback: Audi R8 V10 Plus vs. Porsche 911 Turbo S

40

In deze dagen waarop een hoop mensen thuis zitten leek het ons een goed idee om eens wat AutoWeek...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Audi R8 V10 Performance RWD Coupé - Eerste rijtest

    Audi R8 V10 Performance RWD Coupé - Eerste...

    33
    • 2 april 2022
  • Nieuws
    Audi R8 V10 Performance RWD heeft een prijs

    Audi R8 V10 Performance RWD heeft een prijs

    28
    • 7 januari 2022
  • Nieuws
    'Audi R8-opvolger volledig elektrisch'

    'Audi R8-opvolger volledig elektrisch'

    116
    • 10 december 2021
  • Nieuws
    Elektrische supercars die hun tijd vooruit waren - De Vluchtstrook

    Elektrische supercars die hun tijd vooruit...

    82
    • 28 november 2021
  • Nieuws
    Audi R8 (2018) facelift friday

    Audi R8 (2018) facelift friday

    17
    • 19 november 2021
  • Nieuws
    Audi R8 als 570 pk sterke V10 Performance RWD

    Audi R8 als 570 pk sterke V10 Performance...

    3
    • 7 oktober 2021
  • Nieuws
    Audi R8 Green Hell ter ere van succes op Nürburgring

    Audi R8 Green Hell ter ere van succes op...

    10
    • 23 september 2020
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

    Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als Competition Plus

    Audi's RS4 en RS5 nog wat sportiever als...

    48
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden