AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Audi A4
Audi verwacht in 2008 voor het eerst in de historie meer dan één miljoen auto's te verkopen. Een cruciale rol speelt de nieuwe A4. Op de bochtige wegen van Sardinië probeerden we uit te vinden of de Audi A4 inderdaad de 'sportiefste middenklassesedan' is, zoals Audi claimt.
We rijden eerst met de nieuwe commonrail-diesel, de 2.0 TDI. Het onderstel is verrassend comfortabel, niet iets wat je direct verwacht bij een sportieve auto. Toch zijn de rij-eigenschappen dik in orde: ze doen denken aan die van de A5. De besturing zou echter iets communicatiever kunnen zijn.
De 3.2 FSI Quattro S-Line waar we even later in rijden is van een hele andere orde. De auto komt door het sportonderstel en het S-Line pakket maar liefst 30 millimeter dichterbij het asfalt. Met Drive Select kun je de dempers in drie standen afstellen: comfort, sport of individueel. Met deze aanpassingen is de A4 wél de sportieve sedan die Audi ons belooft, maar het merk vraagt wel een meerprijs van in totaal 4.183 euro voor Drive Select en Dynamic Steering.
De zitpositie van de A4 is nog steeds prima. Je kijkt uit op een dashboard dat sterk lijkt op dat van de A5. MMI en een Advanced Key, die een Start/Stop-knop aan het dashboard toevoegt, zijn nieuwe opties. Achterin is de auto weliswaar ruimer, maar wie echt een praktische auto wil, kan beter buiten het 'premiumsegment' shoppen.
De 3.2 FSI Quattro S-Line waar we even later in rijden is van een hele andere orde. De auto komt door het sportonderstel en het S-Line pakket maar liefst 30 millimeter dichterbij het asfalt. Met Drive Select kun je de dempers in drie standen afstellen: comfort, sport of individueel. Met deze aanpassingen is de A4 wél de sportieve sedan die Audi ons belooft, maar het merk vraagt wel een meerprijs van in totaal 4.183 euro voor Drive Select en Dynamic Steering.
De zitpositie van de A4 is nog steeds prima. Je kijkt uit op een dashboard dat sterk lijkt op dat van de A5. MMI en een Advanced Key, die een Start/Stop-knop aan het dashboard toevoegt, zijn nieuwe opties. Achterin is de auto weliswaar ruimer, maar wie echt een praktische auto wil, kan beter buiten het 'premiumsegment' shoppen.
De volledige rij-impressie met de Audi A4 is te lezen in AutoWeek 42, die vanaf woensdag 17 oktober in de winkels ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Audi A4 Avant 2.0 – 2006 – 445.803 km – Klokje rond
Audi A4 Avant (2015-2020) - Occasion aankoopadvies
Audi A4 Avant 1.8 T – 2007 – 322.708 km - Klokje rond
Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro (2016) - Op de rollenbank
Vergelijkende test