Genève, 25 jaar terug: Lotus Omega
We zijn lekker aan het terugblikken op de Salon van Genève van een kwarteeuw geleden. Een mooie tijd. Jongenskamers hingen nog vol autoposters, zo nu en dan afgewisseld met een plaat van een bevallig poserende Sabrina, Samantha Fox of Erika Eleniak, en de pk-wedloop in autoland was in volle gang. Het lijstje van primeurs van de belangrijkste autoshow van het voorjaar laat louter dikke bakken zien. Na de Alfa SZ, de Corvette ZR1 en de Lancia Delta Integrale 16V staan we nu even stil bij de Lotus Omega.
Een Opel-logo vond je wel op de dikste Omega ooit, maar op de zijkanten prijkte een geel embleem van het Engelse Lotus. Decennia daarvoor mochten ze van Ford los op een Cortina, eind jaren tachtig herhaalde het merk dat kunstje met de op een na grootste Opel van dat moment. Als basis pakten ze een Omega 3000 24V, want ook Opel zelf ging in die tijd altijd enthousiast aan de slag met hun zakensedans.
En zo ontstond dus een 3,6-liter biturbo met 380 pk, de ZF-zesversnellingsbak was dezelfde als die in de Corvette ZR1. Inderdaad, ook die debuteerde op dezelfde show.
Nooit meer zagen we een powersedan die zo te koop liep met zijn vermogen. Zelfs huidige geweldenaren als de BMW M5 of de Mercedes E 63 AMG moeten hun best doen de dik 280 lopende Lotus Omega voor te blijven.Want met een 0-100-sprint van 4,9 seconden kun je anno 2014 nog steeds aankomen!
Genève 1989, het was me het beursje wel en dan zijn we nog niet eens klaar met terugblikken!
Bekijk ook deze eerdere terugblikken op de Zwitserse show van 25 jaar geleden: