Genesis GV80 Coupé: opgefrist en platgedrukt

Schieten op BMW X6 en Mercedes-Benz GLE Coupé

Genesis GV80 Coupé
Genesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 en GV80 CoupéGenesis GV80 en GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 en GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80 CoupéGenesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80Genesis GV80

Genesis heeft zijn antwoord op auto's als de BMW X5 en de Mercedes-Benz GLE aangescherpt. Tijdens het bijpunten van de SUV lanceert Genesis ook een nieuwe carrosserievariant van zijn grootste hoogpotige. De Genesis GV80 is er nu namelijk ook als GV80 Coupé.

In thuisland Zuid-Korea heeft Genesis het doek getrokken van de vernieuwde GV80 en van de splinternieuwe GV80 Coupé. Dat de GV80 een variant zou krijgen met een sterker aflopende daklijn was al even bekend. In april liet Genesis immers al de vrij productierijp ogende GV80 Coupé Concept zien. Het grote verschil met die voorbode? In de definitieve GV80 Coupé zit - net als in de vernieuwde GV80 - een compleet nieuw interieur.

Genesis GV80 Coupé

Genesis GV80 Coupé

De GV80 Coupé lijkt verder als twee druppels water op het studiemodel dat eraan voorafging. De concurrent van auto's als de BMW X6 en de Mercedes-Benz GLE Coupé is met zijn lengte van 4,97 meter drie centimeter langer dan de reguliere GV80, maar deelt zijn 2,96 meter lange wielbasis natuurlijk wel met die auto. De komst van de GV80 Coupé valt samen met die van de vernieuwde reguliere GV80. Ten opzichte van het in 2020 op de markt gebrachte origineel krijgt die SUV en vernieuwde snuit met daarin een opgefriste grille met meer afgeronde hoeken en nieuwe dubbele diagonale lijnen. De opgesplitste koplampen blijven bestaan. Wel krijgt de GV80 een volledig nieuwe voorbumper. Achterop zijn de wijzigingen milder. De GV80 krijgt een nieuwe achterbumper en daarmee hebben we het grootste nieuws over het uiterlijk hier wel besproken.

Genesis GV80 Coupé

Zowel de Genesis GV80 als GV80 Coupé heeft een totaal nieuw interieur.

De GV80 Coupé krijgt direct het sterk vernieuwde interieur dat Genesis ook in de reguliere GV80 introduceert. Het relatief traditionele interieur met een onder een afdakje gehuisvest instrumentarium en een los daarvan geplaatst infotainmentscherm maakt plaats voor een gigantisch en 27 inch breed enkel OLED-scherm. Ook zijn de knoppen in de middenconsole vormgevingstechnisch aangepast. Genesis introduceert onder meer een nieuw stuurwiel in de GV80 en ook de onderzijde van het dashboard is - net als de de brede uitstroomopening voor het ventilatiesysteem - vernieuwd. Genesis past de middentunnel aan en brengt ook nieuwe materialen naar zijn SUV's. De GV80 Coupé krijgt in tegenstelling tot de GV80 een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel; het is immers het als sportiever in de markt gezette broertje van de GV80.

Genesis GV80

Genesis GV80

Zowel de GV80 als GV80 Coupé is in Zuid-Korea leverbaar met een 304 pk sterke geblazen 2.5 viercilinder en met een 380 pk sterke 3.5 liter grote zescilinder met turbo. De GV80 Coupé krijgt daarnaast ook een variant met een 415 pk sterke versie van de 3.5 V6.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.