AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gemeen: Ford Mustang ShelbyGT500
Ford onthulde in New York de Shelby Cobra GT500, waarmee meteen geruchten dat de SVT-afdeling ophoudt te bestaan de kop zijn ingedrukt. De nieuwe versie van de Mustang heeft een 450 pk sterke V8 met supercharger.
Ford onthulde in New York de Shelby Cobra GT500, waarmee meteen geruchten dat de SVT-afdeling ophoudt te bestaan de kop zijn ingedrukt. De nieuwe versie van de Mustang heeft een 450 pk sterke V8 met supercharger.
Uiteraard zette ook Carroll Shelby de onthulling van de snelle Mustang luister bij. Hij zei trots te zijn dat hij op zijn hoge leeftijd aanwezig kon zijn. De eerste keer dat Shelby's naam verscheen op een Mustang was in 1964, op de GT350R. Op basis van deze raceversie werd al snel een productieversie gebouwd, die tot 1970 in productie was.
Shelby heeft opnieuw niet alleen zijn naam gegeven aan de Mustang Cobra GT500, maar heeft zich ook bemoeid met de ontwikkeling ervan. De gewone Mustang GT moet het doen met een 32-kleps 4,6-liter V8 met 300 pk, maar de GT500 heeft een 5,4-liter versie die met een supercharger 450 pk levert en een maximum koppel heeft van 610 Nm.
De GT500 heeft een door het SVT-team aangepast onderstel. Denk daarbij aan andere schokdempers, sterkere veren en stabilisatorstangen met een grotere diameter. SVT heeft de auto bovendien voorzien van het grootste remsysteem dat bestaat met geventileerde Brembo schijven vóór met een diameter van 35,5 cm en met 33 cm grote massieve schijven achter.
Van buiten is 't niet te missen om welke versie van de Mustang 't gaat: slangenemblemen sieren de grille en de voorschermen en op de plaats waar vroeger de dop voor de benzinetank zat (middenachter dus) is en groot Cobra-embleem geplaatst. Binnenin is de snelle Mustang uitgerust met zwart/rood leer, sportstoelen en een speciale middenconsole.
De Mustang Shelby GT500 gaat eind van dit jaar in productie.
Uiteraard zette ook Carroll Shelby de onthulling van de snelle Mustang luister bij. Hij zei trots te zijn dat hij op zijn hoge leeftijd aanwezig kon zijn. De eerste keer dat Shelby's naam verscheen op een Mustang was in 1964, op de GT350R. Op basis van deze raceversie werd al snel een productieversie gebouwd, die tot 1970 in productie was.
Shelby heeft opnieuw niet alleen zijn naam gegeven aan de Mustang Cobra GT500, maar heeft zich ook bemoeid met de ontwikkeling ervan. De gewone Mustang GT moet het doen met een 32-kleps 4,6-liter V8 met 300 pk, maar de GT500 heeft een 5,4-liter versie die met een supercharger 450 pk levert en een maximum koppel heeft van 610 Nm.
De GT500 heeft een door het SVT-team aangepast onderstel. Denk daarbij aan andere schokdempers, sterkere veren en stabilisatorstangen met een grotere diameter. SVT heeft de auto bovendien voorzien van het grootste remsysteem dat bestaat met geventileerde Brembo schijven vóór met een diameter van 35,5 cm en met 33 cm grote massieve schijven achter.
Van buiten is 't niet te missen om welke versie van de Mustang 't gaat: slangenemblemen sieren de grille en de voorschermen en op de plaats waar vroeger de dop voor de benzinetank zat (middenachter dus) is en groot Cobra-embleem geplaatst. Binnenin is de snelle Mustang uitgerust met zwart/rood leer, sportstoelen en een speciale middenconsole.
De Mustang Shelby GT500 gaat eind van dit jaar in productie.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Ford Mustang Mach 4 wordt niet wat je wellicht denkt
Nieuws
De Ford Mustang was in de jaren 80 heel anders - In het Wild
Strijd tussen iconen: Ford Mustang Dark Horse vs. Porsche 911 Carrera
Nieuws