
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gelijkstroom vs. wisselstroom - Cornelis schetst
6 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Meer Video's
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Gekopiëerd
Live
00:00
00:00
00:00
Wisselstroom en gelijkstroom kunnen prima naast elkaar bestaan, maar samen wordt het een ander verhaal. Toch kun je met een wisselstroomdynamo een met gelijkstroom werkende accu opladen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?
6
Bekijk reacties
Lezersreacties (6)
ReagerenSub-reacties inklappen

Anoniem
Niemand gaat aan dit verhaal zijn vingers branden... Begrijpelijk.

Stroom loopt toch van min naar plus?

Anoniem
Lastig, voor leken complexe materie inzichtelijk maken. Toch begreep ik het een beetje. Of kan je iets alleen wel of niet begrijpen?

Heel interessant, zeker als je zoals ik geen elektrotechniek hebt gehad en geen examen hebt gedaan in natuurkunde.
.
Ik vind Cornelis heel duidelijk in zijn uitleg, zeker als hij met de 9 magneten schetst hoe de sinus kromme tot stand komt.
.
Ik vind Cornelis heel duidelijk in zijn uitleg, zeker als hij met de 9 magneten schetst hoe de sinus kromme tot stand komt.

Interessant deze serie. Doet Cornelis erg goed.

@Cornelis; De meeste modernere dynamo's hebben geen koolborstels. Het stroomopwekkende gedeelte van een (wisselstroom)dynamo komt van de stilstaande stator. Het magnetisch veld wordt opgewekt door de draaiende rotor waar de magneten in verwerkt zitten. Dit is natuurlijk een voordeel zodat er ook geen koolborstels vervangen hoefen te worden.
Kijk altijd graag naar je filmpjes, ga er aub mee door.
Kijk altijd graag naar je filmpjes, ga er aub mee door.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.