AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gelijkstroom vs. wisselstroom - Cornelis schetst

6 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Wisselstroom en gelijkstroom kunnen prima naast elkaar bestaan, maar samen wordt het een ander verhaal. Toch kun je met een wisselstroomdynamo een met gelijkstroom werkende accu opladen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is het dat ook?

Lezersreacties (6)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Niemand gaat aan dit verhaal zijn vingers branden... Begrijpelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lastig, voor leken complexe materie inzichtelijk maken. Toch begreep ik het een beetje. Of kan je iets alleen wel of niet begrijpen?
Ton Nijkamp
Ton Nijkamp
  • 2
Heel interessant, zeker als je zoals ik geen elektrotechniek hebt gehad en geen examen hebt gedaan in natuurkunde.
.
Ik vind Cornelis heel duidelijk in zijn uitleg, zeker als hij met de 9 magneten schetst hoe de sinus kromme tot stand komt.
MM355
MM355
  • 1
@Cornelis; De meeste modernere dynamo's hebben geen koolborstels. Het stroomopwekkende gedeelte van een (wisselstroom)dynamo komt van de stilstaande stator. Het magnetisch veld wordt opgewekt door de draaiende rotor waar de magneten in verwerkt zitten. Dit is natuurlijk een voordeel zodat er ook geen koolborstels vervangen hoefen te worden.
Kijk altijd graag naar je filmpjes, ga er aub mee door.