Geheel nieuwe Mazda CX-5 blijft trouw aan zichzelf
Ook als hybride
De huidige, tweede generatie van de Mazda CX-5 oogt gezien zijn geboortejaar 2017 nog best fris, maar zelfs deze Mazda heeft niet het eeuwige leven. Vandaag kunnen we je voor het eerst de geheel nieuwe CX-5 laten zien, die ondanks al het nieuws trouw blijft aan zichzelf.
Mazda’s zijn doorgaans erg goed houdbaar. Dan hebben we het vandaag eens niet over betrouwbaarheid, maar over het feit dat Mazda er vaak in slaagt om modellen met slimme, maar subtiele updates langer bij de tijd te houden dan we van veel concurrenten gewend zijn. De CX-5, wereldwijd Mazda’s populairste model, heeft inmiddels talloze updates achter de rug. Binnenkort is het na een jaar of acht eindelijk tijd voor een geheel nieuw model, en dat is de auto die je boven dit verhaal ziet staan.
Bij het zien van de neus of met name de achterzijde zou je kunnen denken dat het hier om weer een variatie op het thema CX-60/CX-80 gaat, maar dat is zeker niet het geval. Deze in Europa gespotte Mazda-SUV is compacter, heeft een kortere neus en een duidelijk grotere overhang aan de voorzijde, een teken dat het hier om een voorwielaandrijver met een dwarsgeplaatste motor gaat. Dat is dan ook het geval. Mazda gebruikt het ‘Small Product Group’-platform voor de auto, de basis die ook wordt gebruikt voor de Mazda 3 en de CX-50. Laatstgenoemde is in Europa niet leverbaar, maar staat in onder meer Noord-Amerika op het menu als het iets grotere en stoerdere alternatief voor de CX-5.
Mazda CX-50 Hybrid.
Hybride
Die CX-50 is leverbaar als hybride en gebruikt dan het hybridesysteem van Toyota, waarmee Mazda op meer gebieden samenwerkt. De CX-5 komt er voor het eerst ook als volwaardige hybride, maar daarvoor ontwikkelt Mazda een eigen hybride-aandrijflijn. De kans op een plug-in hybride lijkt ook groot en dit zijn ongetwijfeld ook de versies die straks voor Nederland het interessantst zijn.
Op designgebied is de nieuwe CX-5 typisch Mazda, dat maken deze foto’s wel duidelijk. Die tijdloosheid van de modellen van dit merk komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, dus komen de Japanners doelbewust met herkenbare, maar vrij ingetogen exterieurdesigns. Toch zal deze CX-5 straks goed te herkennen zijn. Zo hebben de koplampen een opvallende L—vorm, waarmee ze ogenschijnlijk naadloos overgaan in de rand die de grille omlijst. Aan de achterzijde is het verschil met een CX-60 wat lastiger te zien, maar de brede achterlichten maken dit in ieder geval een typische Mazda-kont. De fotograaf merkt op dat gecamoufleerde Mazda’s doorgaans pas kort voor de onthulling voor het eerst worden gespot. Tel daarbij op dat deze SUV al behoorlijk ‘af’ oogt, en het zou ons niet verbazen als we in de komende maanden veel meer over deze CX-5 gaan horen.
De huidige Mazda CX-5 loopt al lang mee, maar doet het nog prima.
CX-5 in Nederland
De CX-5 is wereldwijd de populairste Mazda en doet het gezien zijn leeftijd en het ontbreken van een echte hybride variant ook in Nederland opvallend goed. In de eerste twee maanden van 2025 staat hij op de 33e plek van de verkoopranglijsten en hoewel dat op zichzelf misschien niet zo indrukwekkend lijkt, is het beter dan de Peugeot 3008 en ook beter dan bijvoorbeeld de Opel Astra, Volkswagen Golf en Kia Ceed. Bovendien is de CX-5 hiermee dit jaar ook in Nederland de populairste Mazda.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid 165 Exclusive-Line | AUTOMAAT | COMFORT PACK | APPLE CARPLAY
- 2024
- 6.794 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Homura Limited | Afneembare trekhaak | RIJKLAARPRIJS!
- 2023
- 61.704 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Sport GRIJS KENTEKEN Trekhaak 2.000kg | Achteruitrijcamera | Leer | Elektrische Stoelen | BOSE
- 2019
- 140.359 km