Gefeliciteerd! Donkervoort bestaat 35 jaar
In de beginjaren werden de Donkervoorts in een kleine werkplaats in Tienhoven in elkaar geschroefd, voorzien van een 1,6-liter Ford-motor van 90 pk. Na een paar jaar verplaatste Joop Donkervoort de boedel naar Loosdrecht, waar de S8 in 1985 de stamvader, de S7, opvolgde. Deze had meer vermogen (110 pk), afkomstig uit een tweeliter Ford-blok. Die motor kreeg in 1986 een katalysator maar omdat daarmee het vermogen daalde, besloot Donkervoort z'n eigen motor te bouwen, in de basis een oude Ford tweeliter achtklepper, voorzien van Cosworth-onderdelen, Garrett-turbo, een intercooler en een nieuw injectiesysteem. De tweeliter was goed voor 170 pk, de 2.2 leverde 190 pk.
In de jaren negentig gebruikte Donkervoort Ford Zetec-motoren, de D8 Cosworth uit 1994 kwam zelfs tot 280 pk. De Ford-blokken maakten in 1999 plaats voor krachtbronnen van Audi-komaf. De Duitse 1.8 turbo was er in diverse smaken, van 150 tot 240 pk, de RS-versie schopte het zelfs tot 270 pk. In 2007 zag de D8 GT het levenslicht, de allereerste 'dichte' Donkervoort, daarvan zijn er maar 15 gebouwd. Die werd dit jaar opgevolgd door de D8 GTO, voorzien van 2,5-liter vijfcilinder Audi-turbomotor van maximaal 380 pk. Daarvan zijn de eerste exemplaren nu klaar om afgeleverd te worden. Sinds de oprichting heeft Donkervoort meer dan 1.100 auto's gebouwd, op dit moment werken er in het pand langs de A6 bij Lelystad ongeveer 30 mensen.
In GTO 2 vind je een uitgebreid verhaal over de Donkervoort D8 GTO, inclusief prachtige foto's. Haal 'm in de winkel of bestel 'm hier. Later deze week komt ook een video online en in het videojournaal van dinsdagkomt Donkervoort ook aan bod.