Geen miljardeninjectie voor auto-industrie
Eurocommissaris voor Industrie Antonio Tajani pleit voor actie om autofabrikanten in nood te helpen. Hij spreekt van 'een gecoördineerde aanpak met urgentie', maar zoals te doen gebruikelijk in de EU verloopt de actie voorlopig nogal stroperig: Tajani wil met leidende figuren uit de autoindustrie, vakbondsmensen en toppolitici de koppen bij elkaar steken om overcapaciteit, investeringen in nieuwe technologieën en staatshulp te bespreken. Dat moet de eerste stap zijn in de strategie van de Europese Commissie om een nieuwe industriële revolutie te ontketenen, zegt Tajani. Doel is om de Europese autoindustrie 'een nog grotere voorsprong te bezorgen qua veiligheid en duurzaamheid'.
Tajani verzuimt er bedragen bij te noemen en daartoe is de Europese Commissie ook niet gemachtigd. Er is hooguit 8 miljard euro beschikbaar voor research en development op transportgebied, in de Verenigde Staten ging het bij het reddingsplan voor de autoindustrie om een veelvoud. Het is echter aan de afzonderlijke EU-lidstaten om iets aan fabriekssluitingen te doen. Hartmut Baur, topman van Daimler voor milieu en energie, gelooft wel in de goede bedoelingen. "De Europese Commissie is toegewijd om de maakindustrie te helpen, maar we boksen op tegen wetgeving die soms tegenstrijdig is en negatieve effecten sorteert", vertelt hij in Automotive News Europe.