Geen levertijd, juiste pasvorm: waarom gebruikte originele auto-onderdelen in opkomst zijn
Consument nog onvoldoende op de hoogte
Lang met je spullen doen, is duurzaam. Niets beter dan het rijdend houden van een auto die toch al is gemaakt. Hoewel… het onderhouden of repareren van je auto met onderdelen die er óók al zijn, is nóg duurzamer. Met gebruikte onderdelen dus.
Thierry Köhler is directeur van Das Autohaus Köhler in Hoofddorp. Hij werpt zich graag op als ambassadeur van gebruikte onderdelen. Hoe ver gaat het aanbieden van ‘gebruikt’ eigenlijk? “Slijtagedelen als remblokken, -schijven en koppelingen monteren we uitsluitend nieuw, maar de meeste andere delen kun je prima gebruikt monteren. Denk bijvoorbeeld aan handgrepen, deursloten en lichtunits”, aldus Köhler. Hij benadrukt graag dat het gaat om originele gebruikte onderdelen. “Daardoor is er geen twijfel over pasvorm wat bij nieuwe, niet-originele delen lang niet altijd het geval is.”
Samen met de klant
Volgens Köhler is niet alleen het onderdeel, maar de totale aanpak belangrijk. “Het gaat om transparantie. Leg de klant uit wat de voordelen zijn en wat de besparing is”, zegt hij. Hij rekent voor dat die best groot kan zijn. “Laatst hebben we zo’n panoramisch schuif-kanteldak vervangen. Nieuw kost dat 2.000 euro, gebruikt hadden we het voor 120 euro in huis.”
En nee, met het leveren van zo’n goedkoop onderdeel snijdt hij zichzelf niet in de vingers. “Wij hanteren een gezond werkplaatstarief, dus de marge op nieuwe onderdelen hebben we niet nodig. En onze klanten betalen het tarief graag.”
Köhler stipt nog een voordeel aan. “Gebruikte onderdelen hebben praktisch geen levertijd. Als het onderdeel beschikbaar is, heb ik het de volgende dag in huis”, weet hij. Ook belangrijk is natuurlijk de garantie. “Als een deel toch niet goed werkt, stuurt het demontagebedrijf gewoon een vergelijkbaar exemplaar op en mijn klant krijgt altijd twaalf maanden garantie op de reparatie.”
Köhler heeft dus het volste vertrouwen in zijn aanpak. Waarom het monteren van gebruikte onderdelen volgens hem niet vanzelfsprekender is? “Vooral dealers en ex-dealers maken zich heel afhankelijk van de distributiekanalen van hun merken en denken nog onvoldoende in eigen oplossingen.”Voor universele autobedrijven is dat anders. “Ik weet dat ruim 5.000 zelfstandige bedrijven graag meedenken als het gaat om gebruikte onderdelen.”
Meer aandacht voor gebruikt
Stefan Cabri, algemeen secretaris van brancheorganisatie voor demontagebedrijven Stiba, ziet het genuanceerder. “Dealerbedrijven zijn gehouden aan contracten met fabrikanten en importeurs. Ook voor de afhandeling van garantiekwesties bij jonge auto’s mogen ze alleen nieuwe onderdelen gebruiken.”
Buiten het dealerkanaal ziet Cabri wel een groeiende interesse in de waar van demontagebedrijven. Leveringsproblemen van de afgelopen jaren zorgden voor meer aandacht voor gebruikte originele delen. Jawel, ook Cabri beklemtoont dat het om originele delen gaat. “Er ligt bij onze bedrijven echt veel moois op de plank. Dat kan de autobranche helpen om meer circulair te worden.”
Franse wet
Die wens naar een meer circulaire, duurzamere autobranche bestaat al langer, Frankrijk dwingt het zelfs wettelijk af. Al sinds 2019 moeten autobedrijven daar, naast de reguliere offerte, ook een offerte met gebruikte onderdelen uitbrengen. Klinkt goed, toch? Stefan Cabri is daarover minder enthousiast. “Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met wet- en regelgeving. Wij zien meer in stimulatie. We zien dat er in Frankrijk maar een paar procent méér gebruikte onderdelen worden verkocht dan voorheen, dus het effect is beperkt.”
De brancheorganisatie weet wel wat écht zoden aan de dijk zet: meer bekendheid. “We hebben bureau GfK onderzoek laten doen en daaruit bleek dat consumenten onvoldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheid om gebruikte delen te laten monteren”, zegt Cabri. Er is nog een partij die een flinke duit in het zakje kan doen. “We zien een grote rol voor verzekeraars. Als zij actief gaan sturen op gebruikte onderdelen bij schadeherstel zul je echt verschil zien.”
Ook via de grossier
Ook grossiers, leveranciers die autobedrijven van doorgaans gloednieuwe onderdelen voorzien, begeven zich in de richting van ‘gebruikt’. Het eerste voorbeeld daarvan is Koskamp, actief in Noord- Midden- en Oost-Nederland. “Enerzijds zijn gebruikte onderdelen een duurzame keuze, anderzijds biedt het autobedrijven en dealers de mogelijkheid om hun klanten een betaalbaar alternatief te bieden”, laat het bedrijf weten. “Soms zelfs het enige alternatief, want vooral nieuwe elektronische onderdelen waren de afgelopen tijd schaars.”
Zoeken naar duurzamere alternatieven
Kunnen autobedrijven wennen aan een grossier die gebruikte onderdelen levert? “Onze klanten weten de weg naar gebruikte onderdelen steeds beter te vinden, dat geldt trouwens zowel voor autodealers als universele autobedrijven”, meldt Koskamp. Net als Köhler staat ook Koskamp voor de kwaliteit. “Alle onderdelen komen van een gecertificeerd demontagebedrijf, met 12 maanden garantie.”
Tot slot voorziet ook de grossier een toenemende vraag. “Aan de ene kant is er druk vanuit de overheid om te verduurzamen, aan de andere kant zoeken ook zakelijke partijen als leasebedrijven naar alternatieven”, zegt Koskamp. En er is méér beweging in de aftermarket. Zo nam het moederbedrijf van grossier Fource onlangs demontagebedrijf Rhenoy over. Nog niet met zichtbaar resultaat, maar dat kan best eens veranderen.
Spreek je garage aan
Alle ontwikkelingen opgeteld lijkt het gebruikte onderdeel aan een opmars bezig, misschien wordt het ooit zelfs het nieuwe normaal. Voor de bewuste occasionrijder geldt nu al: bespreek het onderwerp gerust met je garagist. Die kijkt je allang niet meer raar aan.