Geen enorme filetoename verwacht direct na coronacrisis
Filedruk is gekoppeld aan de economische activiteit

Experts verwachten niet dat het direct na de coronacrisis drukker dan ooit op de weg wordt. Dit ondanks het feit dat minder mensen het openbaar vervoer gaan gebruiken. “De filedruk is in de eerste plaats gekoppeld aan de economische activiteit.”
Eerder deze maand lag de verkeersintensiteit al op 75 procent van het normale niveau. Als de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken dadelijk komt te vervallen, keert mogelijk niet alleen de gebruikelijke verkeersdrukte terug, maar wordt het misschien nog wel drukker op de weg. De verwachting is dat een groot aantal van de mensen die normaliter met het ov reizen, er nu voor kiest om toch de auto te pakken. Op die manier komen ze met zo min mogelijk anderen in contact. "Mensen met een eigen auto gaan deze meer gebruiken”, schreef adviesbureau McKinsey eerder deze maand.
'Autogebruik is koffiedik kijken'
"Wat autogebruik betreft, blijft het koffiedik kijken", zegt Niels van Oort, ov-expert van het Smart Public Transport Lab van de TU Delft. "Veel hangt af wat overheden en bedrijven besluiten met betrekking tot werktijden, het reizen buiten de spits om en thuiswerken. Het is echter belangrijk om ons hier nu alvast op te beraden.”
Rico Luman van het ING Economisch Bureau onderschrijft dat. "Deze situatie kan de overheid ertoe aanzetten om met versnelde incentives voor thuiswerken en andere werktijden te komen, zodat het verkeer over de dag verspreid kan worden.”
Toch verwacht Luman niet dat de gebruikelijke verkeersdrukte snel terugkeert. Dat is niet omdat meer mensen thuis blijven werken, maar doordat een economische teruggang onvermijdelijk is. "Er ontstaan niet meteen veel meer files, omdat de filedruk in de eerste plaats gekoppeld is aan de economische activiteit en die is afgenomen. We zijn ook volgend jaar nog niet op het oude niveau terug."
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek

Theo en Thea Haverkamp gaan hun MG ZS zo lang mogelijk op de weg houden
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.