AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gebruikte SUV ongekend populair

Nog wel steeds op derde plaats

Volkswagen Tiguan

Kijk om je heen op de Nederlandse wegen en het is niet te missen dat SUV's en cross-overs immens populair zijn. Uit nieuwe cijfers van Automotive Mediaventions blijkt dat de gebruikte SUV zelfs meer in trek is dan ooit.

Er staan meer SUV's dan ooit in de showrooms en dat vertaalt zich natuurlijk ook naar de occasionmarkt. Dat wordt maar wát goed duidelijk uit de nieuwste cijfers van Automotive Mediaventions, het moederbedrijf van Gaspedaal.nl en Autotrack. Occasionzoekers waren nog niet eerder zó geïnteresseerd in hoogpotige modellen. Maar liefst 17,9 procent van alle zoekopdrachten was voor een SUV. Een jaar geleden was dat nog zo'n 15 procent.

SUV's zijn hard op weg om qua populariteit de hatchback te evenaren; daar werd nog in 21,9 procent van de gevallen naar gezocht. De stationwagen staat fier bovenaan, met 24,1 procent van de zoekopdrachten. Er wordt weliswaar veel gezocht naar SUV's, maar toch komen er in de top 10 van de zoekopdrachten slechts twee hoge modellen voor. Op plaats zes staat de Volkswagen Tiguan, goed voor 1,1 procent van de zoekopdracht, gevolgd door de Nissan Qashqai (0,9 procent).

Lezersreacties (34)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 1
Nou, als het merendeel van de nieuw geleverde auto's een SUV is en die worden na aan paar jaar ingeleverd bij de leasemij.... waar zouden ze blijven?
TimT
TimT
  • 4
Zoals altijd met dit soort statistieken is het de vraag of de conclusie klopt. Van 15% naar 17.9% in de zoekopdrachten, is dat echt toegenomen populariteit? Hoe is het aanbod veranderd in datzelfde jaar? Het aandeel SUV in nieuwverkoop is immers jaren geleden (helaas) enorm hard gestegen, dus er blijft steeds minder over in andere segmenten. Misschien willen veel meer mensen een betaalbare B of C segmenter hatchback maar is er te weinig jong gebruikt meer te koop, met hoge prijzen tot gevolg, dat je toch voor het aanbod in de hoge kleine SUVs gaat shoppen. Of als ik een Porsche wil voor 8K, kom ik toch echt bij een Cayenne uit en niet bij een mooie echte Porsche sportwagen. Porsche zal niet veel invloed hebben op de statistiek maar het geeft wel aan dat een paar cijfers roepen en dan een conclusie trekken wel weer heel kort door de bocht is. Ik betreur de overvloed aan SUVs maar het is wel logisch, nieuwkopers zijn vaak oude mensen die niet meer zo lenig zijn en een hoge zit wensen.
Gewijzigd door auteur
gasterplanke
gasterplanke
  • 0
Leuk die twee items naast elkaar. Wat een enkeling koopt VS wat de massa koopt. En ze hebben wmb allemaal gelijk
CPH
CPH
  • 3
Zoeken is niet hetzelfde als, wellicht willen, kopen. Je kunt ook alleen kijken omdat je toch weet dat je het eigenlijk niet kunt betalen. Mogelijk zie je toch een keer een exemplaar dat heel misschien toch in aanmerking komt. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld op Funda zoeken om te kijken wat het duurste huis is dat er te koop staat. Puur voor de lol.
HarrieD
HarrieD
  • 1
Hmm, de afgelopen paar maanden heel intensief gezocht naar een leuke gebruikte cabrio. Kennelijk niet vaak genoeg genoeg geklikt, want zie het niet terug in de cijfers.
Zal binnenkort mijn profiel aanvullen met de nieuwe aanwinst.
The Beast
The Beast
  • 10
Heerlijk een SUV, lekkere instap en je hebt een mooi overzicht. Zou niet anders meer willen.
The Beast
The Beast
  • 1
Die rijd je toch?

Klopt en is ook een uitstekende auto, maar als ik een RAV4 had kunnen kiezen had ik die direct genomen
De Witheer
De Witheer
  • 0
Huh, maar een RAV4 is toch goedkoper, waarom koos u die dan niet? Of… is het een lease en moest u alleen elektrisch rijden? Ondanks dat ikzelf elektrisch rijd, als mijn werkgever me daartoe zou beperken en ik wilde eigenlijk iets anders, ging ik direct shoppen naar een andere werkgever.
The Beast
The Beast
  • 0
Huh, maar een RAV4 is toch goedkoper, waarom koos u die dan niet? Of… is het een lease en moest u alleen elektrisch rijden? Ondanks dat ikzelf elektrisch rijd, als mijn werkgever me daartoe zou beperken en ik wilde eigenlijk iets anders, ging ik direct shoppen naar een andere werkgever.

Wij hebben de vrije keuze in benzine of elektrisch.
De uitvoering van de RAV4 die ik wilde (die fatsoenlijk kan trekken) was of niet leverbaar (de 2.0) of te duur (de 2.5 AWD of plug-in). Daarom nog gekeken naar een Mazda CX-5, maar vond het elektrisch rijden ook wel goed, zeker met de CO2 footprint.
Ontheway
Ontheway
  • 2
Als 80% over een paar jaar een suv heeft dan ben je het mooie overzicht ook weer kwijt. Op naar een daf95 dan?
gj 1567073
gj 1567073
  • 1
In een vrachtwagen heb je meer overzicht ten opzichte van een suv, in een suv kijk je tegen de achterkant van een andere suv. Onzinnige marketing.
H Hondafan
H Hondafan
  • 0
En in een vrachtwagen kijk je dan weer tegen de achterkant van een andere vrachtwagen.
Privé vliegtuig dan maar ?
Joost 5441388
Joost 5441388
  • 4
Tsja, we kunnen hier natuurlijk heel verbaasd over doen maar als je kijkt wat fabrikanten uitbrengen. 35K is een “beperkt budget”. Gebakjes met amper 200 actieradius kosten 25K kaal zonder snelladen.
Dan is het logisch dat men betrouwbare en betaalbare ICE’s koopt. En dat zijn dan dus suvs. Helemaal prima!
Gerrit Zerken
Gerrit Zerken
  • 3
Net voor mijn 40ste ook voor gezwicht. En moet zeggen het rijdt zalig. Van een BMW 5 station naar een Nissan Xtrail. Ik kom veel uitgeruster aan op mijn werk en vakanties. Had ik eerder moeten doen. En ook nog is veel goedkoper onderhoud dan bij de BMW. En af van de gruwelijke belasting op diesel. 180 euro per maand mrb ontmoedigt wel degelijk. Het enige wat vooral mijn oudste zoon mist is de power en het geluid van de 6-in-lijn. Ik mis de BMW totaal niet... Je wordt ook een dagje ouder. Het hoeft van mij niet meer snel en hard. Wil een veilige auto voor mijn gezin die onthaast en mij uitgerust brengt naar mijn volgende bestemming! Al die boxen tikt de SUV af dus snap de populariteit wel.
Gewijzigd door auteur
Wimme
Wimme
  • 1
Omdat alleen senioren Nederland nog geld heeft voor een jonge occasion.
RobSmith
RobSmith
  • 5
Toch is de "SUV" rage niet zomaar ineens ontstaan.
De anti's denken nog steeds dat iederéén blij was met steeds lager wordende modellen.
Dat bleek dus niet het geval.
Mijn eerste auto was een Eend, later een R4, beide sowieso praktischer en ook nog eens prettiger in- en uitstappen dan een Kever, wat toen het enige alternatief was.
Daarna kwamen de Kadett, 12M, Cortina en soort gelijken.
En werden auto's steeds lager, dat vond men "mooi".
Maar was het ook echt praktisch?
Blijkbaar vonden steeds meer mensen op de lange duur van niet.
En als fabrikanten haak je daarop in, als je de concurrent ziet scoren met hogere auto's.
Of het nu SUV's of Cross Overs worden genoemd (whats in a name) of zijn, velen kiezen ervoor.
Laat een ieder zijn eigen keus maken, wel zo gezellig :-)
Z 248 RZ
Z 248 RZ
  • 4
En de keuze/mening van een ander respecteren. Polarisatie heb je niks aan.
Gewijzigd door auteur
MLL
MLL
  • 0
Gelukkig heb ik een Upper-SUV
Wist niet eens dat dat bestond.
Bart 8182533
Bart 8182533
  • 0
Overgewaaid uit de vs die suv gekte.
Maar met een vergrijzing in de samenleving snap ik wel waarom
michelm1978
michelm1978
  • 1
Ondanks dat ik ook in zo'n SUF rij.. een XC40, begrijp ik eigenlijk niet waarom ze zo populair zijn. Het rijgedrag is minder, de rijbeleving is minder, t ziet er niet uit, verbruikt onnodig meer, de meeste zijn maar 2WD (ikwilwelmaarikkanniet).
Geef mij maar een lekkere station, coupe of sedan.
Ajtest
Ajtest
  • 0
Suv land nummer 1 is Engeland.
Veel 60plussers kopen een suv phev.
Niet zo gek gezien er vele een caravan hebben om te trekken.EV is not done.
En vele suvs worden ook geexporteerd.
Noorwegen bij uitstek.Wegenbelasting is onbekend in europa,dus suvs zijn daar zeer in trek.Nederland is dan ook expo nummer 1 in europa