Fors meer auto's schakelden vorig jaar zelf hulp in na ongeval
Steeds meer hulpvragen via eCall

Afgelopen jaar schakelden veel meer auto's zelf de hulpdiensten in na een ongeval dan een jaar eerder. Het zogenoemde 'eCall' was goed voor ruim 18.000 meldingen.
Wie met een moderne auto in de problemen komt, hoeft vaak niet eens zelf de hulpdiensten op te roepen. Met het sinds april 2018 in nieuwe auto's verplichte eCall kan een auto zelf 112 bellen als het fout is gegaan. De auto schakelt dan de hulpdiensten in als er een ongeval heeft plaatsgevonden. Afgelopen jaar gebeurde dat maar liefst 18.240 keer, zo blijkt volgens BNR uit cijfers van de Nationale Politie. In 2021 waren er nog 13.183 automatische noodmeldingen via eCall. Afgelopen jaar kwamen er dik 38 procent meer van dergelijke meldingen binnen.
eCall legt zelf aan de 112-telefonist aan waar de auto zich bevindt, in welke rijrichting het voertuig staat, hoeveel mensen er in de auto zitten en ook welke brandstof de auto gebruikt (of dat het een elektrische auto is). Dat laatste is vooral voor de brandweer essentieel. eCall slaat uit zichzelf aan als het voertuig concludeert dat er een ernstig ongeval is gebeurd, bijvoorbeeld als de airbags geactiveerd zijn. Het is ook mogelijk om zelf met een druk op de knop eCall te activeren. Wie een auto van april 2018 of later heeft, heeft het systeem per definitie aan boord, maar sommige fabrikanten introduceerden het al eerder in hun modellen. eCall zou volgens eerdere schattingen in landelijk gebied de responstijd van hulpdiensten tot wel 50 procent kunnen verkorten en met 40 procent in stedelijk gebied.
Lees ook

Deze premium sedans koop je voor 15.000 euro

Opel Senator (1990) - Liefhebber Gezocht

Toyota bouwt 10 miljoenste Yaris, schroeft productie op

Ferrari lijkt nu na 2035 door te gaan met brandstofauto's

Mercedes-Benz S 600 Coupé - Op de rollenbank

Spyker-curator eist 1,5 miljoen euro van ex-topman Muller
Lezersreacties (11) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.