Formule E: dit zijn de teams, auto's en coureurs voor 2020/2021

Nieuwe stickers, maar nog even dezelfde auto

Formule E 2020 2021
Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021Formule E 2020 2021

Zoals alles dit jaar, begint het zevende seizoen van de Formule E wat later dan gebruikelijk. Toch is de start van het seizoen in zicht, dus presenteren de deelnemende teams hun auto’s en coureurs.

Voor het elektrische broertje van de Formule 1 is het een belangrijk jaar, want dit jaar wordt deze raceklasse voor het eerst verheven tot een officieel FIA World Championship. Het staat daarmee binnen de FIA in het rijtje waartoe ook de Formule 1, het World Endurance Championship, het World Rally Championship en het World Rallycross Championship behoren.

Het zevende seizoen zou bovendien het seizoen zijn waarop de nieuwe, stevig verbeterde Gen2-Evo-auto gelanceerd zou worden. Dat is echter, je raadt het nooit, uitgesteld vanwege corona. In plaats daarvan doen de teams het dus nog even met hun ‘oude’ GEN2-auto’s, te herkennen aan de overkapping over de achterste wielen. Bij de nieuwste editie is die verdwenen.

Nog even ter herinnering: alle teams rijden in de Formule E met dezelfde auto, een product van Spark Racing Technologies. De eigen inbreng komt in de vorm van de coureurs, de kleurstelling, maar ook de aandrijflijn. Ieder merk ontwikkelt z’n eigen krachtbron, al zorgen de strikte regels er wel voor dat de specificaties alsnog nagenoeg gelijk zijn. Een moderne Formule E-racer heeft zodoende 250 kW, ofwel 340 pk. Dat is genoeg voor een 0-100 sprint van 2,8 tellen en een top van 280 km/h. Het accupakket heeft een capaciteit van 54 kWh.

Dat autofabrikanten deze raceklasse graag aangrijpen om hun EV-activiteiten op de openbare weg aan te prijzen, blijkt wel uit de namen die de auto’s dragen. Jaguar racet met een i-Pace, Audi met een E-tron, BMW met een i-model en titelverdediger DS doopt z’n rijdende winnaar ‘E-Tense’. Naast de bekende fabrieksteams zijn er ook een aantal privéteams, die auto’s lenen van Audi en Mercedes. Een overzicht:

Team: DS Techeetah

Auto: DS E-Tense FE20

Coureurs: Jean-Éric Vergne, António Félix da Costa

Team: Jaguar Racing

Auto: Jaguar i-Pace 5

Coureurs: Sam Bird, Mitch Evans

Team: BMW i Andretti Motorsport

Auto: BMW iFE.21

Coureurs: Jake Dennis, Maximilian Günther

Team: Audi Sport ABT Schaeffler

Auto: Audi E-tron FE07

Coureurs: Lucas di Grassi, René Rast

Team: TAG Heuer Porsche Formula E Team

Auto: Porsche 99X Electric

Coureurs: André Lotterer, Pascal Wehrlein

Team: Mercedes-Benz EQ Formula E Team

Auto: Mercedes EQ Silver Arrow 02

Coureurs:  Stoffel Vandoorne (B), Nyck de Vries (NL)

Team: Nissan E.dams

Auto: Nissan IM02

Coureurs: Oliver Rowland, Sébastien Buemi

Team: Mahindra Racing

Auto: Mahindra M7Electro

Coureurs: Alexander Sims, Alex Lynn

Team: NIO 333 FE Team

Auto: NIO 333 FE 001

Coureurs: Oliver Turvey, Tom Blomqvist

 

Team: Envision Virgin Racing

Auto: Audi E-tron FE07

Coureurs: Robin Frijns (NL), Mitch Evans

 

Team: Dragon/Penske Autosport

Auto: Penske EV-5

Coureurs: Sérgio Sette Câmara

 

Team: Rokit Venturi Racing

Auto: Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 02

Coureurs: Eduardo Mortara, Norman Nato

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.