Fords mogen in groot deel van Europa zelfstandig rijden op de snelweg
Ook hier, als de overheid het toestaat
Ford krijgt van de Europese Commissie ruim baan om in het gros van de Europese landen BlueCruise aan te bieden. Daarmee kunnen Fords autonoom rijden (niveau 2) op de snelweg.
Ruim een jaar geleden werd bekend dat Ford in het Verenigd Koninkrijk BlueCruise mag aanbieden en ook in Duitsland en Spanje is dat al even het geval. Nu heeft de Europese Commissie zijn goedkeuring voor meer landen gegeven. Ook in ons eigen land en in Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Groot-Brittannië, Griekenland, Hongarije, Italië, Polen, Portugal en Zweden mag Ford BlueCruise gaan aanbieden. Maar er moet nog zeker één belangrijke horde worden genomen: de lokale overheden moeten het ook nog toestaan en helder maken waar het gebruik ervan is toegestaan.
BlueCruise maakt niveau 2 autonoom rijden mogelijk, dat houdt in dat je je handen van het stuur kunt halen, maar nog wel de aandacht erbij moet houden. De auto houdt in de gaten of je bij de les bent en remt na enkele waarschuwingen af als dat niet het geval is. Je kunt het alleen gebruiken als de auto aangeeft dat het gebruik ervan is toegestaan, dus als je in een zogenoemde 'Blue Zone' rijdt. Momenteel zijn die zones onder meer bijvoorbeeld op grote stukken Duitse snelweg te vinden. Straks wordt het volgens Ford mogelijk om bijvoorbeeld van Zweden naar Italië te rijden en 25 uur lang je handen van het stuur te houden.
BlueCruise is hier vooralsnog enkel in de Ford Mustang Mach-E te gebruiken en is (mits je het Tech Pack of Tech Pack+ hebt) straks als update verkrijgbaar voor de eerste lichting. Vanaf modeljaar 2023 is het al standaard aanwezig in de Mustang Mach-E.