en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Ford wil het aantal dealers in Europa terugbrengen, om zo de kosten omlaag te krijgen en de winstgevendheid van het merk op te schroeven. Ook in Nederland zullen er verkooppunten verdwijnen.
Dat verklaart Stuart Rowley, de topman van het merk in Europa, tegenover Automotive News Europe. Rowley wilde op donderdag niet zeggen om hoeveel Ford-dealers het gaat, behalve dat het om een "passend aantal per markt" gaat.
Het Verenigd Koninkrijk wordt volgens ingewijden het zwaarst getroffen. Naar verluidt worden 180 van de ongeveer 400 vestigingen gesloten. Rowley ziet het businessmodel verschuiven naar onlineverkoop. De uitrol daarvan binnen Ford zal later dit jaar beginnen.
Volgens Ford Nederland is dit een normale ontwikkeling. "We hebben enige jaren geleden het aantal dealers al teruggebracht van zo'n tweehonderd naar honderd. Ook bij andere merken zie je een beweging naar minder verkooppunten. Dit zal de komende jaren niet anders zijn."
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.