Ford werkt aan 'extra snelle' laadkabel
Damp
Ford heeft patent aangevraagd op een nieuwe laadkabel die het opladen van elektrische auto's sneller kan laten verlopen. De laadkabel is samen met de Amerikaanse Purdue University ontwikkeld.
Temperatuur speelt niet alleen een grote factor in de capaciteit van accupakketten, maar onder meer ook in de snelheid waarmee er kan worden geladen. Sneller laden betekent meer stroom, hogere spanning en dus meer warmte. Ford heeft patent aangevraagd op een samen met met onderzoekers van de Amerikaanse Purdue University ontwikkelde laadkabel die op een effectievere manier gekoeld wordt zodat er - in theorie - sneller kan worden geladen.
De nieuwe laadkabel maakt gebruik van vloeistofkoeling waarbij de vloeistof is omgezet in damp waardoor er meer warmte opgenomen kan worden dan bij conventionele vloeistofgekoelde kabels, aldus Ford. Ford zegt dat toekomstige laadstations dankzij deze technologie krachtiger kunnen worden dan de sterkste systemen die momenteel in gebruik zijn. Natuurlijk moet ook de elektrische auto de laadvermogens aan kunnen. Ford omschrijft een 'ideale situatie' waarin het volledig opladen van een elektrische auto net zo lang duurt als het voltanken van een auto met benzine- of dieselmotor.
Het duurt overigens nog wel even voordat we iets van Fords nieuwe laadkabel gaan terugzien. Ford en de Purdue University zijn in ieder geval de komende twee jaar nog druk aan het testen.