Ford schrapt 4.000 extra banen, schroeft productie Explorer en Capri terug
Vooral in Duitsland en VK
Ford maakte vorig jaar bekend zo'n 3.800 Europese banen te schrappen en daar komen er nog eens 4.000 bij. Dat meldt Ford woensdag. Ook schroeft het de productie van de elektrische Explorer en Capri terug.
Ford is van plan om tegen eind 2027 nog eens 4.000 banen te schrappen in Europa. Dit komt neer op ongeveer 14 procent van de Europese werkgelegenheid bij het concern. De bezuinigingen treffen vooral werknemers in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maakte Ford woensdag bekend. De ingreep is onderdeel van gesprekken met vakbonden en overheden. Ongeveer 2.900 banen zullen in Duitsland verdwijnen, 800 in het Verenigd Koninkrijk en nog eens 300 in andere Europese landen.
"Ford is al meer dan 100 jaar actief in Europa. We zijn trots op ons nieuwe productportfolio voor Europa en toegewijd aan het opbouwen van een bloeiend bedrijf in Europa voor de komende generaties”, zegt Dave Johnston, Fords Europese vice president voor Transformatie en Partnerships. “Het is van cruciaal belang om moeilijke maar beslissende maatregelen te nemen om het toekomstige concurrentievermogen van Ford in Europa te waarborgen.”
Verder kondigt Ford aan dat het de productie van de elektrische modellen Explorer en Capri in de fabriek in Keulen terugschroeft. Dat doet Ford naar eigen zeggen vanwege 'de zwakke economische situatie en lager dan verwachte vraag naar elektrische auto's'. In het eerste kwartaal van het nieuwe jaar kort het de productieshifts in Keulen in. Ford roept Europese beleidsmakers op meer duidelijkheid te geven over de toekomst van elektrisch rijden. "Wat we in Europa en Duitsland missen, is een onmiskenbare, duidelijke beleidsagenda om e-mobiliteit te bevorderen", zei John Lawler, vicevoorzitter en financieel directeur van Ford, in een verklaring. Hij pleitte voor meer overheidsinvesteringen in laadinfrastructuur, grotere subsidies voor elektrische voertuigen en meer ruimte in de CO2-reductiedoelstellingen, die volgend jaar door de EU en het Verenigd Koninkrijk strenger worden.
In 2021 maakte Ford bekend dat het zijn Europese activiteiten grondig hervormt, met de ambitie om tegen het einde van het decennium vrijwel volledig over te schakelen op elektrische modellen. Dat transformatieplan verloopt echter moeizaam. Vorig jaar kondigde het bedrijf al aan 3.800 banen te schrappen.