Ford Puma Gen-E: na vijf jaar is Puma ook elektrisch

Beter laat dan nooit en vanaf €35.495.

112 reacties

Video

Ford heeft de Fiesta de deur gewezen en dat betekent dat de Puma bij Ford de kar in het compacte segment moet trekken. Om de Puma-klauwen scherper te houden, werd de cross-over op Fiesta-basis begin dit jaar gefacelift. Ook aan het eind van 2024 is er Puma-nieuws: de Ford Puma is er nu tevens als elektrische Gen-E.

Highlights Ford Puma Gen-E

  • Puma voor het eerst ook elektrisch
  • Tot 376 kilometer bereik
  • Net even ruimer

Ford moet íets. Het heeft de Fiesta vaarwel gekust en dat betekent dat de Puma voorlopig de compacte instapper van het merk is. En blijft. Om in het segment van de compacte elektrische cross-overs iets te melden te hebben, heeft Ford van de inmiddels ruim vijf jaar oude Puma een volledig elektrische variant op de markt gebracht. Hij heet voluit Ford Puma Gen-E en heeft een elektrisch bereik van maximaal 376 kilometer.

Die actieradius is niet bepaald grensverleggend. De overige specificaties zijn dat evenmin. De Puma Gen-E heeft een 43-kWh (netto) accupakket en kan met maximaal 100 kW snelladen. Een 168 pk en 290 Nm sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Met dat vermogen zoemt de elektrische Puma vanuit stilstand in 8 tellen naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 160 km/h. Goed nieuws voor wie iets achter de Puma Gen-E wil hangen: hij mag tot 750 kilo trekken. De maximale beenruimte op de achterbank is met 78,6 centimeter kleiner dan die van de benzineversies (87,8 centimeter).

Ford Puma Gen-E

Ford Puma Gen-E: de uiterlijke verschillen met de benzinemodellen zijn klein.

Dat de Ford Puma Gen-E geen wereldschokkende EV-vaardigheden heeft, is eenvoudig te verklaren. Het is zoals gezegd de elektrische variant van de Puma, een cross-over die op hetzelfde platform rust als de inmiddels ter ziele gegane Fiesta. Inderdaad: gewoon een platform dat is ontwikkeld voor auto's met verbrandingsmotoren en waarbij zeer waarschijnlijk geen rekening is gehouden met de komst van een elektrische versie. Een concurrent als de Peugeot e-2008 - die ook brandstofbroertjes heeft - is er met 136 pk en 50-kWh accu en met 156 pk en 54-kWh accu. De minst potente schopt het tot een bereik van 343 kilometer, de krachtigste tot een actieradius van 406 kilometer. Daar zit de Puma Gen-E netjes tussen. Wat weer voor Ford spreekt: het hééft tenminste een compacte cross-over in het zogenoemde B-segment. Dat kun je van bijvoorbeeld Volkswagen en Toyota (nog) niet zeggen.

Ruimte

De reeds bestaande Fords Puma met benzinemotoren slokken 456 liter op en hebben onder de vloer van de bagageruimte geen reservewiel, maar een bak waarin je nog eens 81 liter kwijt kunt. Ook de elektrische Puma Gen-E heeft een dergelijke opbergbak onder de laadvloer. Die heet ditmaal niet Megabox, maar Gigabox. Met een reden, wamt hij is bijna twee keer zo groot. Het resultaat is dat je achter de achterbank volgens Ford in totaal 574 liter aan spul kwijt kunt, maar dat is wel tot het dak gemeten en zou dus inclusief de inhoud van de grotere Gigabox zijn. Neem je de bovenzijde van de achterbank als limiet, dan komt de Puma Gen-E tot 523 liter. Dat is opmerkelijk.

Hoewel de Gen-E een 'Gigabox' in plaats van 'Megabox' onder de laadvloer heeft, lust de Puma met benzinemotoren dus meer. Die slokt inclusief MegaBox immers 537 liter aan bagage op. Ook dat is tot de bovenzijde van de achterbank gemeten. Wél heeft de Puma Gen-E een frunk, een bagageruimte onder de voorklep. Daarin kun je nog eens 43 liter aan spullen kwijt.

Ford Puma Gen-E

Ford Puma.

Design

Vanbuiten herken je de elektrische Ford Puma Gen-E niet meteen aan de afwezigheid van uitlaateindstukken. Ook onder een Puma met verbrandingsmotoren zijn die immers niet zichtbaar, tenzij je een ST kiest. De grille die bij de benzine-Puma's open is, is bij de Gen-E dichtgemetseld met een paneel in carrsosseriekleur. Daarnaast wijkt de voorbumper van de Puma Gen-E af van de modellen met verbrandingsmotor. Verder staat de modelnaam Puma in het wit in plaats van zwart uitgeschreven op de achterklep én staat hij op enkel onder de Gen-E leverbaar lichtmetaal.

In het interieur zijn de verschillen met de benzinemodellen nog kleiner. Wie goed kijkt, ziet dat de middentunnel anders is ingevuld, want de Gen-E ontbeert een automaathendel of versnellingspook. De rijrichting selecteer je met behulp van een stengel aan de stuurkolom. Daarmee activeer je tevens de handrem. Dankzij het ontbreken van een transmissiehendel zit er in de middentunnel een extra opbergvak.

Prijzen

De Ford Puma Gen-E kost in Nederland minimaal €34.495. Dat bedrag is voor de naamloze basisuitvoering. Voor de rianter uitgeruste Gen-E Premium ben je €38.295 kwijt. Ter vergelijking: de elektrische Peugeot e-2008 is er vanaf €39.100 (136 pk en 343 kilometer bereik). De Puma Gen-E biedt voor minder geldt hetzelfde bereik, maar meer vermogen.

Ford Puma Gen-E
Ford Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-EFord Puma Gen-E

PRIVATE LEASE Ford Puma

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (112)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.