Ford Mustang Mach 1 terug
De 2003-versie van de Ford Mustang Mach 1 debuteerde vorige week op de auto show in New York. De eerste Mustang Mach 1 stamt uit 1969 en was destijds de snelste vierpersoons productiewagen. De nieuwe Mach 1 wordt deze zomer leverbaar.
Tekst Henny Hemmes
Ford had met de in 1964 gelanceerde Mustang meteen enorm succes. In het eerste jaar werden er meer dan 600.000 exemplaren van verkocht. Vier jaar later werd de originele Mach 1 geïntroduceerd als concept car en in 1969 was de snelle Mach 1 één van de drie nieuwe Mustang-modellen die in productie ging. Hij had de bekende fastback carrosserie met namaak luchtinlaten aan de zijkant, een agressieve bumperspoiler vóór en een achterspoiler. De beroemde 'shaker hood scoop'was rechtstreeks op de carburateur gemonteerd en paste in een opening in de motorkap. Onder die kap stond de 351 Cleveland V8 met 250 pk, of de 428 Cobra-Jet V8-krachtbron met 355 pk. De Mach 1 en zijn stalgenoot, de Boss 203 Mustang zorgden voor een enorme populariteit van de fastback.
Nu is er dus weer een nieuwe Mustang Mach 1. De bouw van dit 2003-model was vorig jaar al in gang gezet met de Bullitt GT, waarvan een gelimiteerde oplage is gebouwd. De Mach 1 werd bij zijn introductie getoond, niet als concept car, maar als een experiment om de markt voor speciale edities van de huidige Mustang te testen.De Mach 1 is ontworpen in Ford's Living Legends Studio in Dearborn, waar alle Mustangs, de Thunderbird en de GT40 zijn ontworpen.
De 2003 Mach 1 is uitgerust met de MOD 4,6-liter V8 met dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. Het juiste vermogen is nog niet bekend, maar zal beslist boven de 300 pk liggen die de standaard MOD-motor levert. De motor werkt samen met de 4R70W automatische trans-missie die is voorzien van een heavy-duty set, een extra oliekoeler en een koppelomvormer om het hoge vermogen van de V8 aan te kunnen. ABS en tractiecontrole zijn standaard.
Speciaal waren destijds de zogenaamde 'comfort weave' leren stoelen, die we nu ook in de moderne variant terugzien. Het is nog niet bekend hoeveel exemplaren Ford van de 2003-Mach 1 gaat bouwen. We verwachten dat hij van de zomer leverbaar wordt.