'Ford misleidde consumenten over navigatie'
UPDATE met reactie Ford Nederland
De zaak kwam aan het rollen door de Consumentenbond. Die had ontdekt dat Ford in Nederland nieuwe auto's aan de man bracht met een verouderd navigatiesysteem. De routekaarten van de ingebouwde systemen waren soms wel vier jaar oud, terwijl de kopers van de auto dachten over een actueel systeem te beschikken. Volgens de Commissie had Ford de informatie over de verouderde kaarten niet mogen achterhouden.
De Consumentenbond heeft Ford meteen gevraagd welke maatregelen het bedrijf neemt en of het gedupeerden compenseert. Bijvoorbeeld door de komende updates gratis ter beschikking te stellen en klanten zo nodig te helpen bij het updaten. Ford heeft niet op de vragen gereageerd, maar stelde wel een update met nieuwere kaarten beschikbaar. Ook heeft de bond gehoord dat Ford in beroep gaat tegen de uitspraak van de commissie.
Ford Nederland laat bij monde van woordvoerder Sebastiaan van de Pol weten zich niet in de berichtgeving te herkennen en dat er beslist geen sprake is van misleiding: "Vanaf medio september biedt Ford een gratis kaartupdate voor het SYNC 3 systeem, die klanten via Ford.nl kunnen downloaden. Klanten kunnen hiervoor ook naar de dealer. De software blijft dan gratis, alleen is er een vergoeding van € 39,- euro - adviesprijs Ford Nederland - die de dealer in rekening kan brengen voor de tijd dat de monteur met het installeren van de kaartupdate bezig is. Met SYNC 3 kunnen klanten altijd al via de smartphone met Android Auto of Apple Car Play - Apple Maps - of Waze navigeren via het scherm van het systeem. Op deze manier beschikt de gebruiker naast over meer actuele kaartinformatie ook nog eens over de meest actuele verkeersinformatie."