Ford kondigt mild-hybride Fiesta en Focus aan
Onthulling volgende week
Fords Europese hoofdkantoor staat onder hoogspanning, want voor volgende week kondigt het merk een hele reeks geëlektrificeerd nieuws aan. Belangrijk nieuws verstopt Ford in de bodem van komende Fiesta’s en Focussen.
Ford heeft voor volgend jaar geëlektrificeerde ondersteuning in petto voor de Fiesta en Focus. Met mild-hybride-technieken wil het merk het brandstofverbruik terugdringen. Voor de Fiesta wordt een gecombineerd verbruik van 4,9 liter op 100 kilometer voorspeld. De Focus zou door de nieuwe techniek 4,7 liter benzine nodig hebben om 100 kilometer ver te komen. Per kilometer stoot de Fiesta 112 gram CO2 uit, de Focus 106 gram. Een generator wordt aan de EcoBoost-motoren gekoppeld waardoor tijdens het remmen energie wordt geregenereerd en de 48-volt lithium-ionaccu wordt opgeladen. Met deze zogenoemde ‘BISG’-technologie voorspelt Ford tevens, vooral bij lagere snelheden, betere prestaties. Deze techniek moeten we echter niet verwarren met de volledig hybride-aangedreven Mondeo Hybrid en Mondeo Wagon Hybrid.
De optionele mild-hybride aandrijvingsoptie wordt ook leverbaar voor de Transit en Transit Custom. De personenversie van de Transit, de Tourneo Custom, volgt ook met een elektrisch steuntje in de rug. Ford maakte eerder bekend dat van alle modellen die na de huidige Focus worden gelanceerd geëlektrificeerde versies komen; van mild-hybride tot volledig elektrisch.
Volgende week trekt Ford in onze eigen hoofdstad het doek van de Fiesta en Focus EcoBoost Hybrid.