AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford Focus RS kan 263 km/h
133
Da's best hard voor een compacte middenklasser! De Focus RS is klaar voor de presentatie aan de pers, en dus zijn alle details over de brute hete hatchback bekend. Op de testbaan van Ford in het Belgische Lommel zette de RS een snellere tijd neer dan de Ford GT met 550 pk.
De 2,5 liter vijfcilinder turbo levert ten opzichte van het blok in de Focus ST 80 pk meer. Geen gevalletje chiptuning: zo heeft de motor een andere cilinderkop, een aangepaste krukas, de zuigers zijn anders en er zit een grotere turbo op, die geïntegreerd is met het uitlaatspruitstuk. De Borg Warner K16 turbo werkt met een druk van maximaal 1,4 bar, terwijl de turbocompressor van de Focus ST niet boven de 0,7 bar komt.
305 pk
Alle inspanningen hebben geleid tot een indrukwekkende 305 pk bij 6.500 toeren. Meer toeren maken kan, tot maximaal 7.050 omwentelingen per minuut. Via een ten opzichte van de vorige Ford Focus RS verbeterd Quaife sperdifferentieel en een speciaal voor de Focus RS ontwikkelde zesbak wordt het geweld op straat gezet. Bij 2.300 toeren levert de vijfpitter al 440 Nm, en dat blijft het blok doen tot 4.500 toeren. Bovendien belooft Ford een nog heftiger geluid dan in de Focus ST, en die klinkt al geweldig. Als de Focus RS zijn top van 263 rijdt, draait de motor 6.175 toeren in de zesde versnelling. Het RevoKnuckle-wielophangingssysteem, moet torque steer tegen gaan. De Focus RS heeft 1.468 kilo op het kentekenbewijs staan.
Sneller dan Ford GT
In 5,9 seconden kan de Focus RS van 0 naar 100 schieten. En op de testbaan in Lommel scoorde Focus RS op de zogenaamde Route 7 een betere rondetijd dan de Ford GT. Zo'n 400 rondjes Nürburgring (ruim 8.000 kilometer) heeft de high performance Ford achter de kiezen, over een rondetijd op de Ring meldt Ford helaas nog niets.
40 jaar RS
De Focus RS staat op 19 inch wielen met Continentals in de maat 235/35/19. Kopers kunnen kiezen uit drie kleuren, Ultimate Green, Frozen White en Performance Blue, de kleur die ook de vorige Focus RS sierde, waarvan er 4.501 geproduceerd. Hoeveel exemplaren er van de Focus RS naar Nederland komen en wat de auto hier gaat kosten is nog niet bekend. Volgend jaar viert Ford dat de letters RS 40 jaar bestaan.
Alle Fords RS uit de geschiedenis:
Model | Geïntroduceerd |
Escort RS1600 | 1970 |
Capri RS2600 | 1970 |
Escort RS2000 | 1973 |
Capri RS3100 | 1973 |
Escort RS1800 | 1975 |
Escort RS Mexico | 1976 |
Escort RS2000 Mk II | 1976 |
Escort RS1600i | 1981 |
Escort RS Turbo | 1984 |
RS200 | 1985 |
Sierra RS Cosworth | 1985 |
Escort RS Turbo | 1986 |
Sierra RS500 Cosworth | 1987 |
Sierra RS Cosworth (saloon) | 1988 |
Sierra RS Cosworth 4x4 | 1990 |
Fiesta RS Turbo | 1990 |
Escort RS2000 | 1991 |
Escort RS Cosworth | 1992 |
Fiesta RS1800 | 1992 |
Escort RS2000 4x4 | 1994 |
Focus RS | 2002 |
Focus RS | 2009 |
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.0 Titanium 125pk | Navigatie | Trekhaak
- 2017
- 65.677 km
€ 10.900

Ford Focus Wagon EcoBoost Titanium 125PK | Led-matrix | Trekhaak | Winterpack | Adap. Cruise |
- 2019
- 103.143 km
€ 16.700

Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium Business | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control | LED dagrijverlichting
- 2019
- 108.266 km
€ 15.900
Lees ook
Reportage
Ford Explorer is elektrische opvolger Focus maar Willem rijdt al 9 jaar Focus Electric, hoe zit dat?
Nieuws
Ford Focus niet meer nieuw te bestellen
Achtergrond
Zo wild waren de jaren nul bij Ford: Focus RS en Streetka
Nieuws
Ford Focus ziet het einde naderen: nog dit jaar uit productie
Nieuws