Ford Focus 1.0 Ecoboost naar 99 gram

Ford Focus 1.0 EcoBoost
Ford Focus 1.0 EcoBoostFord Focus 1.0 EcoBoostFord Focus 1.0 EcoboostFord Focus 1.0 EcoboostFord Focus 1.0 EcoboostFord Focus 1.0 Ecoboost
Alles draait tegenwoordig om de grammetjes CO2, en het bijtellingspercentage dat daarmee gemoeid is. Ford heeft de 1.0 Ecoboost in de Focus nog even bijgevijld.

Ford baarde alweer even geleden opzien door twee driecilinders met een inhoud van 1.0-liter in de neus van z'n Focus te lepelen. De krachtbron is zowel met 100 pk als met 125 pk leverbaar. Die eerste versie blaast vanaf volgend jaar minder grammetjes CO2 per kilometer de atmosfeer in.

Voorheen bedroeg de CO2-uitstoot van de zuinige 100 pk versie 109 g/km. Door de montage van een grille met sluitbare lamellen, banden met extra lage rolweerstand, een regeneratief remsysteem, een start/stop-systeem en het aanpassen van de bakverhoudingen is de CO2-uitstoot met 10 gram gedaald naar 99 g/km. Dat komt neer op een verbruik van 4,3 l/100 km. Voorheen dronk de Focus 4,8 l/100 km. Het bijtellingspercentage blijft met 20 procent ongewijzigd, voor 14 procent bijtelling is vanaf 2014 een grens van 89 g/km vastgesteld.

Volgend jaar moet de Focus op de markt verschijnen, of de extra zuinige versie de reguliere 1.0 Ecoboost gaat vervangen of dat de uitvoering naast de bestaande exemplaren in de prijslijst komt te staan is nog niet bekend. Volgens Ford Nederland komt de extra zuinige versie ook naar Nederland, verder is nog niets bekend over de prijzen en uitvoeringen.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.