Ford-baas rouwt niet om Fiesta en Focus: 'Stoppen met saaie auto's'
Ford slaat een ander pad in
Ford was jarenlang een merk dat vooral naam maakte met goed rijdende pretentieloze auto's voor een schappelijke prijs. De CEO van Ford ziet een wat andere rol voor zijn merk in de toekomst. Daarbij draait het meer om 'iconen' en een stoerder merkimago.
Ford beweegt zich wat omhoog in de markt. Althans, dat is het idee. Het lijkt zich vooral meer te willen richten op auto's waar meer marge op te halen is. CEO Jim Farley is dan ook niet rouwig om het schrappen van geijkte modellen als de Ford Fiesta, Ford Focus en Ford Mondeo. In gesprek met Car Magazine laat hij weten: "Wij concurreerden altijd in het hart van de personenautomarkt, wat niet zo goed uitpakte voor de Mondeo, Focus en Fiesta. Ze waren geliefd bij veel klanten, maar ze konden nooit meer kapitaaltoewijzing rechtvaardigen." Kort gezegd vond Ford dat het het niet meer waard was om ermee door te gaan. In bredere zin past het schrappen van die modellen ook bij een nieuwe visie van het merk. Farley: "We stappen uit de business van saaie auto's en gaan verder met iconische auto's."
Ford Capri
Concreet betekent dat dat Ford bijvoorbeeld werkt aan het uitbreiden van de Mustang-familie, maar ook het terugbrengen van de Bronco hoort erbij. Hier in Europa moet je bijvoorbeeld de rentree van de Capri in dat licht zien. Farley zegt dat bijzondere Ford-modellen op deze manier een breder publiek moeten gaan bereiken: "We hebben over de hele wereld erfgoedcentra vol staan met deze auto's, maar ze waren nooit mainstream." Dat gaat dus veranderen. Althans, dat hoopt Farley. "De Raptor is een goed voorbeeld van waar we met onze personenauto's heen moeten gaan. Die kwam voort uit woestijnracen in Mexico en wij hebben dat wereldwijd mainstream gemaakt." Daarbij heeft Farley waarschijnlijk nog niet opgemerkt hoe veel (of hoe weinig eigenlijk) Raptors er in het Europese en zeker het Nederlandse straatbeeld te zien zijn.
De Amerikaanse topman wijst er volgens Car Magazine nog eens op dat we niet hoeven te hopen op directe opvolgers voor de Focus, Fiesta en Mondeo. Althans, logischerwijs niet op auto's die onder die naam op dezelfde manier verdergaan. Mogelijk komt er desondanks nog wel een Fiesta, maar dan met een wat andere insteek. Daarover lees je komend weekend meer op AutoWeek.nl. Duidelijk is in elk geval dat er voor Ford op personenautovlak een behoorlijk ander tijdperk begint.
PRIVATE LEASE Ford
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV 165 kw ST-Line X Panoramadak | NL Auto | Head up display | Bang & Olufsen
- 2020
- 12.230 km

Ford Fiesta 1.0 ECOBOOST ST-LINE | CRUISE | CLIMATE | VOORRUITVERW. | PDC | NAVI | BLUETOOTH
- 2016
- 144.885 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium | Trekhaak elektrisch uitklapbaar | Schuif/kantel pano dak | 360 camera | Cruise control adaptief | Winterpakket | Apple Carplay/Android Auto | Achterbank verwarmd | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control adaptief met Stop&Go en stuurhulp
- 2024
- 12.191 km